DIBS hjälper Akademibokhandelns e-handel med enkel och säker betallösning

DIBS hjälper Akademibokhandelns e-handel med enkel och säker betallösning

Sveriges ledande bokhandelskedja Akademibokhandeln har nu lanserat sin fullskaliga e-handel. Målet är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. DIBS är leverantör av den enkla och säkra liksom framtidssäkrade betallösningen.

– Vi har en lång historia med DIBS genom vår nätbokhandel Bokus där betallösningen alltid visat hög stabilitet, och det är en enkel, trygg och framtidssäkrad lösning för våra kunder, säger Ola Toresten, chef för digitala tjänster på Akademibokhandeln.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har valts som betallösning för Akademibokhandelns nya e-handelssatsning. Den enkla och säkra lösningen är i första skedet för betalkort, men är också framtidssäkrad och kan därmed användas för kommande betalsätt som exempelvis Swish eller Masterpass. Med DIBS rapportverktyg kan transaktioner enkelt stämmas av, och Akademibokhandeln har även lokal support hos DIBS med en personlig kontakt som kan allt om lösningen.

Både läsandet av böcker och intresset för att köpa böcker på nätet ökar − ungefär hälften av alla bokköp i Sverige sker numera på nätet, även om många såklart fortfarande vill handla i fysiska butiker. Böcker är även den fysiska vara som flest föredrar att köpa på nätet − nästan hälften av alla svenskar föredrar detta, enligt DIBS årliga undersökning om svenskarnas e-handel som genomfördes tidigare i år. För Akademibokhandeln är det således naturligt som största aktör att erbjuda e-handel, vilket också många av kunderna har efterfrågat.

E-handeln är en integrerad del av Akademibokhandelns webbplats där kunderna redan idag kan se sortiment och lagerstatus, reservera böcker i kedjans 115 fysiska butiker, anmäla sig till evenemang och ta del av butikspersonalens boktips. Man har även kundklubben helt integrerad i e-handelslösningen där mer än en miljon medlemmar får tillgång till förmåner som bättre priser och erbjudanden genom att logga in. Inom den nya sömlösa handeln kommer kunderna också att kunna returnera böcker som köpts på webbplatsen i samtliga fysiska butiker. De fysiska butikerna utvecklas samtidigt till inspirerande mötes- och handelsplatser där personlig service och kunskap står i centrum.

– Vi är stolta över att vara med i det nya kapitlet i Akademibokhandelns historia. Satsningen är en stor händelse inom bokbranschen och ännu ett bra exempel på både den växande e-handeln liksom integreringen mellan fysisk och digital handel, så kallad omnikanal, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS Payment Services.

För mer information:
Daniel Larsson, SVP DIBS Commercial
daniel.larsson@dibs.se, 0736-40 42 11

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.