DIBS kommer att bli Nets

DIBS kommer att bli Nets

DIBS Payment Services, som förvärvades av Nets 2014, kommer integreras fullt ut i Nets-koncernen och därmed byta namn till Nets. Integrationen väntas att vara klar under det fjärde kvartalet 2019.

– E-handel är ett strategiskt viktigt område för Nets-koncernen. I vår ambition att bli bäst i Europa på betalningar är ett viktigt steg att integrera DIBS fullt ut med Nets, genom det kan vi bättre nyttja all värdefull kompetens och expertis inom DIBS samt bli tydligare mot marknaden genom att agera under samma varumärke, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och ett helägt dotterbolag till Nets, kommer att integreras helt i Nets Danmark A/S i slutet av året. För fyra år sedan förvärvade Nets DIBS för att stärka erbjudandet inom nätbetalningar. Köpet innebar tillgång till en stark expertis inom e-handel, en viktig kundbas och ett väl utvecklat partnernätverk. Sedan bolaget förvärvades har verksamheten utvecklats framgångsrikt. Eftersom e-handel är ett av Nets viktigaste strategiska områden är integrationen av DIBS ett naturligt steg mot målet att bli bäst i Europa på betalningar.

– DIBS har växt snabbt sedan Nets förvärv tack vare tillgången till resurser och kompetens. Med gemensamma krafter har vi utvecklat den nyskapande betalningsplattformen Easy, som utgör fundamentet för satsningen på e-handel som görs inom Nets, säger Fredrik af Klercker, VD på Netsägda DIBS.

Att DIBS integreras i Nets innebär fördelar för handlare och företag. Det möjliggör ökad tillgång till teknikutveckling genom utökade resurser för framtida innovativa lösningar, det ger även på sikt mer möjligheter till europeisk expansion och bättre tillgång till Nets hela produkterbjudande, såsom omni-kanallösningar, lojalitet, e-kvitton samt inlösen och betalterminaler.

Nets-koncernens starka varumärke, med mer än 50 års branscherfarenhet liksom säkra och pålitliga betallösningar för handeln, stärks nu ytterligare när det gäller betallösningar för e-handel.

Patrick Höijer, Sverigechef Nets
phoij@nets.eu, 0709-60 36 79

Fredrik af Klercker, VD på Netsägda DIBS.
fredrik.af.klercker@dibs.se, 070-387 52 50

DIBS, som snart byter namn till Nets, är ledande inom betalningar på nätet och har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom nätbetalningar och var först med att nå 3 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen som har 3 500 medarbetare och nu inkluderar tyska Concardis och polska Dotpay/eCard hjälper hundratals finansinstitut och hundratusentals företag och handlare i Europa att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som man levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.