Nytt rekord på nätet under natten för Black Friday

Nytt rekord på nätet under natten för Black Friday

Den väletablerade readagen Black Friday har börjat mycket starkt för e-handeln i Sverige och det blev ett nytt rekord för handeln under natten med en ökning på 133 procent. DIBS redovisar här köpen på nätet från tjuvstarten torsdag kväll fram till fredag morgon.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data* baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen. Denna data från tjuvstarten torsdag kväll fram till och med fredag morgon visar att handeln under inledningen minskade medan handeln under natten och på morgonen ökade kraftigt jämfört med ifjol, med en total ökning hittills på 133 procent.

– Trots att Black Friday dragits ut till en Black Week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen, inte minst eftersom hälften av svenskarna som handlar på Black Friday kommer köpa just julklappar. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

I en undersökning av Yougov på uppdrag av DIBS inför Black Friday, så uppgav hälften av svenskarna att de ämnar handla på Black Friday och då främst på nätet, vilket är mer än ifjol. 9 procent uppgav att de kommer att handla i fysiska butiker vilket är lika mycket som ifjol. Det är också tydligt att många gör sina julklappsköp på nätet då: hälften av de svenskar som handlar på Black Friday uppger att de kommer att köpa julklappar. 46 procent ämnar göra en del av köpen och 4 procent att de kommer köpa samtliga julklappar.

Varukategorier som svenskarna ämnar att köpa på nätet under Black Friday:

• Elektronik − 43 %
  • Kläder, skor, accessoarer − 42 %
  • Skönhets- och hälsoprodukter − 25 %
  • Heminredning − 23 %
  • Barn/leksaksartiklar − 20 %
  • Fysiska medier (t.ex. böcker, CD, DVD, blueray)− 14 %
  • Mat och dryck − 11 %
  • Digitala medier (t.ex. e-böcker, film digitalt) − 8 %
  • Presentkort − 6 %

*DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner i både Sverige och Norden.

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS

patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20