Svensk E-handel 2016 − fortsatt tillväxt och rekord

Svensk E-handel 2016 − fortsatt tillväxt och rekord

E-handeln i Sverige fortsätter att utvecklas, växa starkt och slå flera rekord. Detta och mycket mer visar DIBS årliga rapport Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av den totala e-handeln i Sverige och som lanseras idag.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och använda data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige. För tionde året i rad publicerar nu DIBS uppgifterna i rapporten Svensk E-handel som ger en detaljerad bild av den totala e-handeln och dess utveckling.

– E-handeln i Sverige är i en otroligt spännande fas, och det händer mer nu än någonsin förut. För den som vill hänga med och lära sig mer om e-handeln i Sverige så är vår rapport en given kunskapskälla, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS Payment Services.

Huvudpunkterna i rapporten:

• Den totala svenska e-handelsmarknaden, det vill säga för både resor, varor och tjänster, omsätter nu 100,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på 11 procent jämfört med 2015, vilket motsvarar 10 miljarder kronor.
  • Resor står för över hälften av all spendering på nätet i Sverige, följt av varor med en dryg tredjedel och tjänster med en dryg tiondel. Det innebär en fördelning i antal kronor om cirka 51 miljarder kronor för resor, 37 miljarder för varor och 12 miljarder för tjänster.
  • Prenumerationstjänster på nätet som mat, tv/video- och musikstreaming fortsätter att öka starkt. Numera har nästan varannan svensk betalat eller betalar just nu för något av det som finns på marknaden i Sverige idag så som exempelvis HBO, Netflix eller Spotify, och omkring var tredje svensk prenumererar just nu. Mat ökar kraftigt men endast 4 procent prenumererar just nu.
  • De svenska konsumenterna - hur ser demografin ut och vissa e-handelsmönster inom samtliga demografiska grupper.
  • Handeln i utländska webbutiker är tämligen konstant. Och om man jämför med för tio år sedan så är det nästan ingen skillnad, 37 procent jämfört med 39 procent i år. Avsnittet innehåller även tips och råd till webbutiker.
  • Den mobila e-handeln har varit stark i flera år och tar i år ett rejält kliv uppåt − mer än hälften av svenskarna handlar numera på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. Ökningen sker inom alla åldersgrupper, men är i åldrarna 55-65 år störst med hela 17 procentenheter. Man handlar fortfarande mobilt främst för att enheten helt enkelt var närmast till hands men andra anledningar ökar, exempelvis har drygt fyra av tio gjort ett köp från en app i en mobil.
  • De nya betalsätten ökar något på bekostnad av de traditionella betalsätten. Mobila betalsätt har kommit starkt på senare år och flera har lanserats över världen, som exempelvis Swish i Sverige och MobilePay i Danmark. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet bland svenskarna är nu närmast hundraprocentig.
  • Nordisk jämförelse mellan Sverige, Norge och Danmark, så som marknadernas storlek och jämförelser om e-handeln länderna emellan.

Utöver det datamässiga innehåller rapporten även avsnitt om trender, enkelhet, säkerhet och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.

Rapporten går att beställa i tryckt version genom att maila Elin.moritz@dibs.se. Den kan också laddas ner här: www.dibs.se/svenskehandel

Om Svensk E-handel
Svensk E-handel är DIBS årliga statistikfyllda rapport som ger en detaljerad bild av e-handeln och dess utveckling. Rapporten som genomförts tio år i rad är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2016 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Rapporten innehåller även data från DIBS egna databas baserat på transaktioner hos många tusentals anslutna webbutiker, samt kunskap från DIBS e-handelsexperter.

Daniel Larsson, vice vd DIBS
daniel.larsson@dibs.se, 0736-40 42 11