Svenskarna och välgörenhet på nätet − allt fler ger och nu för nästan 3 miljarder kronor om året

Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. För Alzheimerfonden som bidrar allra mest till forskningen kring demenssjukdomar har den digitala kanalen exploderat sedan man startade.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i
Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. Svenskarna ger även mest i hela Norden, och kvinnor och äldre är dem som ger i högst utsträckning.

– På nätet är konkurrensen stenhård och det gäller även välgörenhetsorganisationerna där det finns ett stort antal globala och lokala spelare. Det är väldigt viktigt att vara digitalt driven och finnas i alla kanaler där givarna finns. Det finns många organisationer som bara ställt in skorna på den digitala fotbollsplanen. Mitt råd är att prioritera kanalerna på nätet där dagens och framtidens givare finns säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

Kanske är den traditionella insamlingbössan på stan snart ett minne blott när allt färre har kontanter i fickan, men väl Swish på mobilen. Drygt en femtedel (22 %) av svenskarna har skänkt pengar på nätet de senaste tre månaderna, vilket är en ökning med fyra procentenheter mot förra året. Kvinnor ger i betydligt högre utsträckning än män, 27 procent mot 18 procent av männen. De allra äldsta dvs. 66-74 år ger i högst utsträckning, 29 procent, och minst ger dem i åldern 35-44 år med 18 procent. Intressant nog är det nästan ingen skillnad mellan olika inkomstgrupper: 24 procent av dem som tjänar mest har skänkt pengar och 23 procent av dem som tjänar minst.

Alzheimerfonden är den insamlingsorganisation i Sverige som bidrar allra mest till forskningen kring demenssjukdomar. Man samlar in och delar ut medel till forskning kring Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar − folksjukdomar som är helt obotliga där det vare sig finns botemedel eller bromsmediciner. Demenssjukdomarna kostar vårt samhälle 63 miljarder kronor per år och om 20 år kommer den kostnaden att vara uppe i hisnande 150 miljarder kronor.

– Den digitala kanalen har exploderat för oss sedan vi startade den. Vår kommunikation når och berör många på framförallt sociala medier, och då är det viktigt att kunna donera pengar till oss direkt i den digitala kanalen. Det måste vara enkelt för givarna med betallösningen, säger Liselotte Jansson, Generalsekreterare på Alzheimerfonden.

Vill man hjälpa Alzheimerfonden så kan man bidra via swish 123 90 111 98.

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20