Anna-Karin Mooren håller i värdskapsutbildningen i Nettbuss Travels lokaler i Göteborg.

Så ska IFK Göteborgs evenemangspersonal bli bäst på service

Lagom inför den allsvenska säsongen utbildar IFK Göteborgs samhällspartner Nettbuss Bus4You klubbens evenemangspersonal i hur man levererar service av högsta klass. De senaste sju åren har resebolaget hamnat i topp i Svenskt kvalitetsindex mätningar av kundnöjdhet inom persontransport. Nettbuss Bus4You:s framgångsrecept är att man utbildar alla sina förare i ett gott värdskap och nu får IFK Göteborgs evenemangspersonal chansen till samma utbildning. I tisdags genomfördes den första värdskapsutbildningen med 20 antal deltagare.

– Vi är väldigt tacksamma för satsningen från Nettbuss Bus4You och det är ett fint exempel på när näringslivet och det ideella verkar tillsammans. Det är en viktig samverkan eftersom olika aktörer i Göteborgssamhället måste bidra om vi ska lyckas förena staden, säger Elisabeth Anderton, CSR-ansvarig i IFK Göteborg.

IFK i samhället

Samarbetet mellan Nettbuss Bus4You och IFK Göteborg faller inom ramen för ”IFK Göteborg i samhället”, vilket är del av klubbens CSR-satsning – som bland annat handlar om att bryta barriärer samt öka känslan av delaktighet och trygghet hos stadens invånare.

– Vi jobbar flitigt med något vi kallar det goda värdskapet. Kortfattat går det ut på att vi inte ser våra resenärer som kunder utan som gäster. Och kan vi med vår expertis bidra till en förbättrad matchupplevelse där publiken behandlas som gäster är vi alla vinnare. Vi, klubben, fotbollen och samhället. Därför gör vi detta tillsammans med IFK Göteborg, säger Anna-Karin Mooren, utbildningsansvarig på Nettbuss Travel.

Det här ingår i utbildningen

1) Hur man skapar en välkomnade miljö

2) Hur man behandlar besökare och publik som gäster och inte som kunder

3) Hur man kan identifiera specifika behov för olika individer

4) Hur man skapar ett välkomnade förhållningssätt

Anna-Karin Mooren, utbildningsansvarig på Nettbuss Travel

anna-karin.mooren@nettbuss.se

Elisabeth Anderton, CSR-ansvarig i IFK Göteborg

elisabeth.anderton@ifkgoteborg.se

Nettbuss Travel AB är en del av svenska Nettbusskoncernen, som omfattar cirka 630 fordon och cirka 1 500 medarbetare med en omsättning på 1,4 miljarder SEK. Under våra varumärken Nettbuss express och Nettbuss Bus4You erbjuder Nettbuss Travel AB resor till över 35 destinationer inom Sverige, Norge och Danmark med 2740 avgångar per vecka. Den svenska koncernen är en del av Nettbuss A/S, som bedriver verksamhet i Norge och Sverige. Nettbuss Travel AB omsätter ca 200 miljoner SEK per år.