Busslinjen mellan Ludvika och Stockholm avvecklas med omedelbar verkan.

Vy Bus4You avvecklar linjen mellan Ludvika och Stockholm

I september i år meddelade bussföretaget Vy Bus4You att de sköt upp avvecklingen av linjen mellan Ludvika och Stockholm. Linjen har under en längre tid varit under uppföljning och ett ökat resande har varit avgörande för fortsatt verksamhet. Utebliven ökning av resande och nya skärpta restriktioner i landet gör att bussföretaget nu kommer med ett slutgiltigt besked om att linjen avvecklas.

– Tyvärr har linjen haft svårt att leverera resultat med ett lågt antal resande under en längre period, samt att det finns en begränsad möjlighet för den att växa rent utbudsmässigt. Dessa två faktorer har bidragit till varför vi nu beslutat att lägga ner linjen, säger Elvir Rascic, Affärsområdeschef på Vy Travel.

Inte en konsekvens av corona
Vy Bus4You understryker att beskedet inte är en direkt konsekvens av coronapandemin, utan beslutet baseras på en längre tids uppföljning där linjen visat en svag utveckling.

– Coronapandemin tillsammans med de senaste mycket strikta restriktionerna har förvisso påskyndat detta beslut, men beslutet grundas på en längre uppföljning än de senaste månaderna, säger Elvir Rascic.

Ingen positiv utveckling
Bussbolaget meddelar att de sett stort engagemang från lokalbor från start till slut och desto mer sedan nyheten om avveckling nådde lokalmedia.

– Vi har mottagit stor och fin respons gällande linjens fortsatta verksamhet från lokalbor längs linjen. Dessvärre är detta ett beslut vi står fast vid med stor grund i den framtidsutveckling vi ser på linjen, där vi tyvärr inte ser en positiv utveckling vilket därmed inte heller blir försvarbart för oss. Vi vill slutligen passa på att tacka alla gäster vi haft förmånen att välkomna sedan starten av turen, säger Elvir Rascic.

Linjen har trafikerat hållplatserna Ludvika, Smedjebacken, Söderbärke, Fagersta, Västerås och Stockholm. Turerna på linjen har dragits in med omedelbar verkan.

Vy Travel AB (fd. Nettbuss Travel AB) bedriver kommersiell expressbusstrafik under två varumärken; Vy Bus4You och Vy express (fd. Nettbuss Bus4You och Nettbuss express). Vy Travel AB bedriver trafik på fem linjer och trafikerar bland annat Köpenhamn, Oslo, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlstad, Västerås, Örebro och Stockholm. Vy Travel AB erbjuder kommunikation till flygplatser och trafikerar Arlanda flygplats, Landvetter flygplats, Kastrup och Gardemoen. Vy Travel AB har 35 bussar och vid större efterfrågan hyrs underleverantörer in. Vy Travel AB har 150 medarbetare (103 årsman) och omsätter drygt 250 MSEK.
www.vy.se