Smultronställe - JM Chark i Halmstad

Om man bor i Halmstad kommer man säkert ihåg - eller har fått berättat för sig - de stora julskyltningarna i butiksfönstret hos JM:s Chark. Varje år valde direktören ett aktuellt tema som med stor omsorg och noggrannhet iscensattes med grisar i huvudrollerna och en rik mängd rekvisita. Det kan vara månlandningen 1969 med grisar i roller som Armstrong och Aldrin.

Idag finns det inte längre en butik i Halmstad - men andan av den tiden lever fortfarande kvar i JM:s Chark. Sinne för detaljer. Sinne för kvalitet. Sinne för att förse kunderna med en extraordinär upplevelse.

NÄRPRODUCERAT KÖTT

På JM:s Chark använder man uteslutande närproducerat kött i allt från kotletter till falukorv och charkuterier, från utvalda lokala gårdar men också från egna gårdar. Detta innebär att JM:s Chark själv kvalitetssäkrar köttet - från uppfödning till färdigförpackat och redo för kyldisken.

För dig som konsument, innebär det att du alltid kan lita på kvaliteten. Och detta gäller både djurens livskvalitet och kvaliteten på det kött som du sätter tänderna i. Lokal produktion ger också en bättre miljö, eftersom det inte behövs långa transporter. Och när produktionen hålls lokalt, blir jobben kvar i Sverige - och det lokala näringslivet gynnas.

JM:s Chark grundades 1907 av slaktmästaren Johan Magni Johansson, som tillsammans med sina åtta söner sålda sina varor på torget. Idag är distributionen naturligtvis en hel del bredare. Men passion och respekt för kvalitetskött förs vidare av familjen Erland Olsson, som vidareför arvet och fortsätter att säkerställa god smak.

• smultronställen