Vad får dig att trivas på jobbet?

"Social svält är livsfarlig för vår hjärna. Vi behöver platser där vi enkelt kan mötas och umgås och samtidigt hålla fysisk distans"

Annika Brommesson, arkitekt SAR/MSA, Core Neuroarkitektur

Platsen du vistas på påverkar dina känslor, tankar och ditt beteende, men vet du hur och varför? Arbetsmiljöer kan medvetet utformas för att du ska känna dig trygg, kunna koncentrera dig, må bra och våga pröva något nytt. Djupdyk i neuroarkitektur med hjälp av arkitekt Annika Brommesson, Core Neuroarkitektur.

”Varför trivs vi bättre här än där? Hur kommer det sig att vi älskar vissa platser och att andra nästan gör oss sjuka? Många hävdar att det är en fråga om tycke och smak – och att det därför är en fråga som är omöjlig att besvara. Men det finns likheter mellan människor som gör att vi finner vissa miljöer behagliga, medan andra skrämmer. Intrycken från en plats får vår hjärna att reagera och styra vår upplevelse och vårt beteende. Jag kallar det ’platsens magi’.

Som arkitekt har jag de senaste sju åren studerat neuroarkitektur, ett område där forskning kring hjärna, beteendepsykologi och antropologi samsas med arkitektur och samhällsbyggnad. Neuroarkitektur är en forskningsdisciplin som ger oss förståelse för hur formgivning inverkar på hjärna och hjärta och hänger ihop med våra upplevelser och beteenden. Det ger ett praktiskt ramverk för hur vi kan formge platser som minskar stress och inspirerar till användning och ökar trivseln.

Läs hennes krönika i senaste numret av e-magasinet Flervärden, Skanska Fastigheter