NEVS ägare Evergrande fortsätter att hjälpa Sverige i kampen mot pandemin

Den 7 maj, donerade den kinesiska fastighetsjätten Evergrande genom sitt svenska bolag NEVS 300 liter desinfektionsmedel till de lokala hälsovårdsmyndigheterna i Sverige.

Rengöringsmedlet kommer att användas inom äldreomsorgen i Trollhättan. Hittills har NEVS genom ägaren Evergrande skänkt 3 000 munskydd, 360 P3-masker och 800 skyddsvisir, de sistnämnda tillverkade i 3D-printers hos NEVS.

I mars skänkte Evergrande 100 miljoner RMB (motsvarande cirka 140 miljoner kronor) till Röda Korset i Kina och grundade samtidigt ”Evergrande International Anti-epidemic Relief Fund”, en fond som ska bidra till globala humanitära hjälpinsatser.

I februari donerade Evergrande 115 miljoner US dollar (ca 1,1 miljarder kronor) till Harvard University och Guangzhou Institute of Respiratory Disease (GIRD) för att stötta ett femårigt forskningsprojekt som syftar till att utveckla vaccin mot COVID-19 och behandling av dem som redan har drabbats. Donationen kommer deltas upp och betalas ut stegvis under projektets gång.

Sedan pandemi-utbrottet i Kina i slutet av förra året har Evergrande skänkt pengar till olika insatser i Kina och globalt till ett sammanlagt värde av 1,2 miljarder RMB (motsvarande 1,7 miljarder svenska kronor).

“I början av året skickade NEVS 5 000 skyddsmasker och 5 000 skyddsoveraller från Sverige till Kina för att underlätta arbetet där. Vår ägare Evergrande har noggrant följt utvecklingen i Sverige och de vill nu göra vad de kan för att hjälpa oss i Sverige med utrustning i kampen mot pandemin”, kommenterar Stefan Tilk, vd på NEVS.