Nexans drar fiber hela vägen hem.

Nexans drar fiber hela vägen hem.

I flera år har Nexans haft en viktig roll när infrastrukturen för de nya kommunikationsvägarna i Sverige har byggts, bland annat genom stadsnät. Nu är de beredda att gå ett steg längre.

- Vi vill vara en partner ända fram till fastigheten, in i lägenheterna, in i kontorslokalerna, säger Rolf Johnson, marketing manager på Nexans.

Ljussignaler i en optisk glasfiber kan överföra större mängder information per tidsenhet, till en lägre kostnad, än något annat medium. Idag finns det ingen dator, trots att de utvecklas i en rasande fart, som kan sända så mycket information att det inte ryms i en optofiber.

Fördelarna innebär bland annat att man kan se filmer i HD-kvalitet i flera rum samtidigt. Under tiden som andra i familjen surfar på Internet, ringer med IP-telefoni och roar sig med dataspel som har avancerad 3D-grafik. Utan några som helst uppladdningstider. Och det är här Nexans kommer in i matchen.

Unika helhetslösningar

Som en av landets ledande leverantörer av stadsnät och optofiber vill de nu ta steget över tröskeln, in i hemmen.

- Det som gör att man väljer oss som partner är de helhetslösningar vi erbjuder. Allt från optofiber till installationsskåp och annan nödvändig teknisk utrustning. Produkter som är anpassade för att fungera ihop och ge hög driftssäkerhet, förklarar Rolf.

Mjuka värden viktigt

Optofiber påstås vara en framtidssäker lösning och i dagsläget finns det inget som kan konkurrera med samma bredbandshastighet. Men vad är det då som skiljer Nexans optofiber från konkurrenternas?

- En detalj är att vi aldrig blåser fibrer i befintliga rör. Våra fibrer är inkapslade i ett halogenfritt skyddshölje för ökad brandsäkerhet, säger Thomas Björkståhl, produktchef på Nexans.

Men det handlar också en hel del om mjuka värden, enligt Thomas. Nexans har genom åren lyckats bygga upp ett väl fungerande nätverk av duktiga människor runt om i landet som vet vad optofiber handlar om.

Dörrmatta lockar till kampanjwebb

I samband med lanseringen av nyheten Fiber-till-hemmet satsar företaget också på marknadsföring. I första läget genom en kampanj som riktar sig till fastighetsägare, konsulter och installatörer. En matig kampanjwebb kommer till exempel att ha premiär den 30 mars.

- Vi gör också några riktade utskick med glimten i ögat för att få lite uppmärksamhet och skapa trafik till kampanjwebben. Bland annat kommer ett antal utvalda personer att få en dörrmatta med texten "Välkommen hem", en symbol för att vi nu följer med ända hem, avslutar Rolf med ett leende.

Har du några frågor eller vill ha kompletterande upplysningar är du välkommen att kontakta:

Rolf Johnson, Marketing Manager, 0325-801 35, 070-528 01 35 eller e-posta rolf.johnson@nexans.com