Nexans utsett till huvudleverantör av exportkablar för havsbaserade vindparksprojektet Seagreen

Nexans är SSE:s förstahandsval av leverantör för konstruktion, produktion och installation av exportkablar på land och till havs för vindparksprojektet Seagreen med en kapacitet på 1 075 MW.

Paris La Défense, 4 november 2019 – Nexans har utsetts till huvudleverantör av SSE för konstruktion, produktion och installation av exportkablar för mark- och havsförläggning till första utbyggnadsfasen i vindparksprojektet Seagreen. Denna första fas omfattar vindparkerna Seagreen Alpha och Bravo som är under uppförande utanför skotska kusten i höjd med Angus-regionen. Med en total kapacitet på 1 075 MW kommer de att vara det största vindparksprojektet i Skottland när de tas i drift under 2024.

Nexans ska leverera och installera tre havsexportkablar, 65 km långa, samt tre markexportkablar, 20 km långa, för projektet.

Vi är glada att kunna meddela att Nexans blir vår huvudleverantör för konstruktion, leverans och installation av havs- och markexportkablar. Nexans är ett av världens ledande företag inom detta område och detta avtal utgör ett viktigt steg för Seagreen-projektet, säger Seagreens projektledare John Hill.

Vi är mycket nöjda över att ha vunnit detta kontrakt från SSE och ser fram emot att få bidra till kraftöverföringen från Skottlands största vindpark, säger Vincent Desale, Nexans Senior Vice President för koncernens Subsea and Land System-division.

SSE Renewables, Seagreens ägare, genomför en rad event under namnet ”Meet the Buyer” den 5–7 november i Inverness, Aberdeen respektive Dundee för att marknadsföra kontraktsmöjligheter för lokala företag som vill engagera sig i Seagreen-projektet. Nexans kommer att delta i dessa event för att träffa aktörerna i leverantörskedjan och diskutera deras tjänsteutbud för projektet.

Kontakt:

Angéline AfanoukoePress relations