VD-brev mars 2023 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

VD-brev mars 2023 - Nyhetsbrev från Next Skövdes vd Mats Olsson

OMVÄRLD

Stark pandemiåterhämtning för Västsveriges besöksnäring 2022 (Källa Turismnytt)

Den västsvenska besöksnäringen har återhämtat sig efter pandemin. SCB:s inkvarteringsstatistik för helåret 2022 visar att antalet gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar uppgår till strax över 10,4 miljoner – siffror som med 1,8 procent överstiger motsvarande statistik för helåret 2019.

”Det är glädjande att se att gästnattsstatistiken är tillbaka på de nivåer som rådde innan pandemin. Siffrorna blir ännu mer imponerande när man betänker att det rådde nationella restriktioner så sent som en bit in i februari. En stor eloge till alla duktiga aktörer inom Västsveriges besöksnäring, som har kämpat och slitit med att ta sina verksamheter igenom och förhoppningsvis ur pandemins klor”. Säger Marie Linde, vice VD Turistrådet Västsverige.

Tittar man på fördelningen mellan hotell, stugbyar och vandrarhem (HSV) och camping så låg det totala antalet HSV-nätter för 2022 på drygt 7,1 miljoner (ökning med 38,8 % gentemot 2021) medan campingen stod för 3,3 miljoner (ökning med 21,1 procent jämfört med 2021).

INVÄRLD

Ny evenemangsansvarig på Next Skövde

Den förste april tillträder Magnus Sundmark tjänsten som ny evenemangsansvarig på Next Skövde efter att Micael Worbin under 2022 valt att avsluta sin anställning. Magnus kommer senast från tjänsten som verksamhetsansvarig på Västergötlands Orienteringsförbund och har gedigen erfarenhet av att projektleda komplexa evenemang samt av att arbeta med föreningsliv och tillsammans med civilsamhället. Magnus kommer tillsammans med Katarina Blad att bilda ett starkt team för att koordinera arbetet med att värva och genomföra evenemang och möten i Skövde.

MARKNAD

Kort summering av marknadsarbetet 2022

Marknadsarbetet inom Next Skövde består av tre olika delar: löpande information och inspiration om Skövdes utbud, marknadsföring av specifika evenemang samt kampanjer.

• Destinationswebben – www.upplevskovde.se med 826 000 visningar under året, en ökning med 40% jämfört med föregående år.
  • Drift av sociala media –Facebook, Instagram, totalt 10 475 följare, en ökning med 15% jämfört med föregående år.
  • Drift av Skövde kommuns 5 infartstavlor.
  • Produktion av Magasin – Skövde Magasin Vinter och Sommar.
  • Marknadskampanjer – Billingen året runt, kampanjer kopplat till evenemang, sommarkampanj, kampanjer inför SM-veckan samt marknadsföring av olika teman kopplat till Visit Skaraborg.
  • Processledning och marknadsföring kopplat till platsvarumärket Skövde.

EVENEMANG

SM-veckan vinter en stor succé i Skövde

En första summering av SM-veckan vinter i Skövde vittnar om en stor succé. Publiken har strömmat till och Riksidrottsförbundet och SVT är mycket nöjda över Skövde som värdstad.

Vecka fem är tillända och med den är SM-veckan vinter över i Skövde. Vilken idrottsfest det blev. 16 idrotter har delat ut över 100 guldmedaljer och tävlingar har pågått i 145 timmar. Massor av människor har varit delaktiga för att genomföra detta stora evenemang. Minst 300 personer från Skövde kommun, Next Skövde och RF-SISU har jobbat tillsammans med 17 lokala föreningar, 150 volontärer och 17 gymnasieklasser. Förutom idrotterna så har After Game genomförts med mer än 80 olika programpunkter. Vi är alla stolta, glada och trötta. Det känns fantastiskt att få visa upp Skövde och inte minst hur bra vi är på att göra saker tillsammans.

Från Riksidrottsförbundet har sammanlagt ett 10-tal personer varit på plats i Skövde under veckan. De vittnar också om ett lyckat evenemang. Det blev en riktig idrottsfest med vintrig inramning i Skövde. Den stora framgångsfaktorn i det här har varit att föreningsliv, näringsliv och kommun samverkat och Skövde har visat att de både kan och har kapaciteten att genomföra ett av Sveriges största idrottsevenemang.

En del av SM-veckan är självklart att uppleva den på plats. Drygt 8 000 personer har löst entré och därtill kommer alla barn och ungdomar som går in gratis och alla besökare till After Game, så det har varit välfyllt med publik. En annan del är TV-sändningarna där SVT har sänt totalt ca 55 timmar från Skövde under veckan. Dessutom har 110 ackrediterade inom press/media bevakat veckan på plats. Och intresset har varit stort på webbplatser, appar och i sociala kanaler med 133 000 visningar på SM-veckansidorna på upplevskovde.se, 7 500 nedladdningar av smveckan-appen och 8 100 nedladdningar av trafikappen Freelway.

Nu väntar ett utvärderingsarbete där bland annat en undersökning som görs av Upplevelseinstitutet ingår. Den kommer troligen att vara färdig inom tre månader och visa på besökstal, turismekonomi och mediabevakning.

DESTINATIONSUTVECKLING

Skövdes största friskvårdsprojekt Hittaut fortsätter 2023

Nu står det klart att den populära aktiviteten Hittaut kommer att få en fortsättning under 2023. Under säsongen 2022 lockade aktiviteten hela 2040 registrerade deltagare. Skövde har därmed räknat in fler deltagare än Tibro, Falköping och större orter som Jönköping, Borås, Trollhättan, Vårgårda och Alingsås. Totalt är det 91 orter runt om i Sverige som arrangerat Hittaut.

Hittaut är en populär friskvårdsaktivitet och enligt Skövdes deltagarenkät har hela 51 % av deltagarna motionerat mer än vanligt tack vare Hittaut. Deltagarna svarar att det bästa med Hittaut är att komma ut i naturen, upptäcka nya platser och få motion. Hela 99 % kan tänka sig att rekommendera Hittaut till sina vänner och bekanta.

Hela 1 091 deltagare besökte checkpointen vid Hagenstugan, på andra plats hamnade Kyrkparken med 1 049 och på tredje plats checkpointen vid Billingecenter med 1 027 besök. Skövdes deltagare har besökt totalt 101 272 checkpoints och deltagarna har avverkat 202 544 km för att nå dem. Totalt har de spenderat 75 954 timmar ute i skog och mark. I Skövde arrangeras projektet av IF Hagen, Skövde kommun, Next Skövde och OK P4.