Gå direkt till innehåll
Gemenskap och engagemang genomsyrade SM-veckan vinter i Skövde. Foto: Bildbyrån/Tobias Andersson/Mattias Nilsson

SM-veckan vinter en stor succé i Skövde

En första summering av SM-veckan vinter i Skövde vittnar om en stor succé. Publiken har strömmat till och Riksidrottsförbundet och SVT är mycket nöjda över Skövde som värdstad.

Vecka fem är tillända och med den är SM-veckan vinter över i Skövde. Vilken idrottsfest det blev. 16 idrotter har delat ut över 100 guldmedaljer och tävlingar har pågått i 145 timmar. Massor av människor har varit delaktiga för att genomföra detta stora evenemang. Minst 300 personer från Skövde kommun, Next Skövde och RF-SISU har jobbat tillsammans med 17 lokala föreningar, 150 volontärer och 17 gymnasieklasser. Förutom idrotterna så har After Game genomförts med mer än 80 olika programpunkter.

- Idag är vi stolta, glada och trötta. Vilket engagemang av alla inblandade, säger Johan Rahmberg från Skövde kommun. Mats Olsson, vd på Next Skövde fyller i: - Det känns fantastiskt att få visa upp Skövde och inte minst hur bra vi är på att göra saker tillsammans.

Från Riksidrottsförbundet har sammanlagt ett 10-tal personer varit på plats i Skövde under veckan. De vittnar också om ett lyckat evenemang.

- Det blev en riktig idrottsfest med vintrig inramning i Skövde. Den stora framgångsfaktorn i det här har varit att föreningsliv, näringsliv och kommun samverkat och Skövde har visat att de både kan och har kapaciteten att genomföra ett av Sveriges största idrottsevenemang, säger Maria Hallberg, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

En del av SM-veckan är självklart att uppleva den på plats. Drygt 8 000 personer har löst entré och därtill kommer alla barn och ungdomar som går in gratis och alla besökare till After Game, så det har varit välfyllt med publik. En annan del är TV-sändningarna där SVT har sänt totalt ca 55 timmar från Skövde under veckan. Dessutom har 110 ackrediterade inom press/media bevakat veckan på plats. Och intresset har varit stort på webbplatser, appar och i sociala kanaler med 133 000 visningar på SM-veckansidorna på upplevskovde.se, 7 500 nedladdningar av smveckan-appen och 8 100 nedladdningar av trafikappen Freelway

- Det blev en väldigt bra SM-vecka, trots att de största skidstjärnorna lyste med sin frånvaro. Den lokala organisationen har gjort ett fantastiskt jobb. Jag vill ge Skövde SM-guld i att arrangera en SM-vecka, säger Ulf Nilsson, projektledare för SM-veckan på SVT.

Nu väntar ett utvärderingsarbete där bland annat en undersökning som görs av Upplevelseinstitutet ingår. Den kommer troligen att vara färdig inom tre månader och visa på besökstal, turismekonomi och mediabevakning.