VD-brev november 2023 - Nyhetsbrev från Next Skövdes VD Mats Olsson

VD-brev november 2023 - Nyhetsbrev från Next Skövdes VD Mats Olsson

OMVÄRLD

Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring (Källa Tillväxtverket)

Sverige strävar mot att vara ett av världens mest hållbara och attraktiva resmål – byggt på innovation. Men hur kommer vi dit? Tillväxtverket har tillsammans med Visit Sweden och Sveriges regioner gjort en genomlysning av innovationskraften inom svensk turism och besöksnäring. Det har resulterat i ett antal rekommendationer för ökad innovationskraft i näringen.

Det övergripande målet med innovationspolitiken är att bidra till att hantera de stora samhällsutmaningarna och skapa en hållbar omställning i samhället. Innovation ses som ett verktyg för att uppnå olika samhällsmål och har därmed kommit att genomsyra de flesta politikområden.

Företag med stark innovationsförmåga är avgörande för Sveriges välfärd och konkurrenskraft. Men även offentliga aktörer spelar en viktig roll inom turism och besöksnäring både som en aktör som främjar innovation i företagen, förvaltar och utvecklar resurser och som aktivt driver besöksmål. Det finns ett antal hinder som hämmar innovationsgraden inom turism och besöksnäring. På företagsnivå kan faktorer som begränsade interna resurser, låg utbildningsnivå och svårighet att attrahera kompetens betraktas som hinder för innovation. Inom offentliga verksamheter kopplade till turism och besöksnäring är riskovilja, svaga incitament, brist på resurser och hierarkiska organisationsstrukturer exempel på sådana hinder.

I den framtagna rapporten lyfts ett antal luckor och trösklar kopplat till politik och främjande av innovation inom turism och besöksnäring. En sådan tröskel är att besöksnäringen tenderar att hamna mellan olika politikområden, en annan att näringen är svagt integrerad i det generiska innovationssystemet.

Läs rapporten här
Innovation inom turism och besöksnäring - utmaningar och möjligheter

EVENEMANG

Festlig dag med elbilar och familjeaktiviteter i Skövde

Lördagen den 14 oktober anordnade Skövde Citysamverkan en spännande dag på stan i Skövde där elbilar och familjeaktiviteter stod i fokus. Flera återförsäljare av elbilar, inklusive Lindströms bil, Brandt bil, Holmgrens bil, Toveks bil, Motornova och Svenska motor, var på plats för att ge besökare möjligheten att utforska och lära sig mer om eldrivna fordon. Detta evenemang gav chans att ställa frågor och upptäcka fördelarna med elbilar. Men även för de som inte är superintresserade av just bilar fanns andra roliga aktiviteter såsom VR-spel, VR-racing, en Mario Kart bilbana, Subsoccer, Speedshooting, ansiktsmålning, utomhusspel och aktiviteter, photo booth och möjligheten att prova att välta med NTF:s vältbil. Länsförsäkringar Skaraborg erbjöd barnaktiviteter för de yngsta besökarna.

Utöver aktiviteterna på Hertig Johans torg var det Lyckolördag i många av butikerna på stan. Besökare som handlade för minst 300 kronor i de deltagande butikerna i stan hade chansen att vinna fina priser.

Magnus Sundmark invald i styrelsen för SNED

SNED (Swedish Network of Event Destinations) är ett nätverk och en öppen samverkansplattform för destinationer som arbetar icke-kommersiellt med publika evenemangsfrågor. Det är ett nationellt organ som håller samman destinationer kring publika evenemangsfrågor men också en samverkansplattform för att träffas och nätverka, skapa evenemangsutveckling, dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett hållbart och framgångsrikt evenemangsarbete. Ett 40-tal destinationer är nu anslutna till nätverket och det växer stadigt. Magnus Sundmark som är evenemangsansvarig på Next Skövde sedan våren 2023 är nu invald i styrelsen.

Dags för ny upplaga av Spooky Skövde

Under höstlovet förvandlades Skövde till Spooky Skövde, en spöklik stad full av mysrysliga aktiviteter för hela familjen. Under vecka 44 fylldes staden av spökvandringar, halloweenpyssel, konserter, teaterföreställningar och mycket mer.

Spooky Skövde är resultatet av ett spännande samarbete mellan flera aktörer i staden, och det innebär att det finns något för alla åldrar och smaker.

I år var det Skövde Citysamverkan som projektledde en av de största aktiviteterna - Spökhuset på Commerce. Spökhuset öppnade tisdagen den 31/10 på självaste Halloween. Det fanns också en spökjakt på stan där busiga spöken hade gömt sig bland våra butiker. Listar man ut vilket spöke som försvunnit fanns det chans att vinna rysligt mycket godis. Spökjakten började på Eurosko där man hämtade sin spökbricka. Båda aktiviteterna på stan var gratis och blev av tack vare samarbeten mellan olika aktörer på stan.

Spooky Skövde är ett samarbete mellan Skövde Citysamverkan, Balthazar, Arena Skövde, Kulturen i Skövde kommun och Kulturlabbet.

DESTINATIONSUTVECKLING

Billingeleden rustas upp för miljoner med EU-medel

EU har via Tillväxtverket beviljat 2 miljoner kronor till Skövde och Skara kommuner för ett projekt att kvalitetssäkra Billingeleden. Billingeleden består idag av 57 km vandringsled och är i behov av upprustning. När projektet är slutfört och nya slingor anlagda kommer leden att vara 85 km.

Vandraren ska känna sig trygg på Billingeleden och vilja komma tillbaka. Det finns makalös natur att uppleva längs vandringslederna. Pengarna kommer att täcka alla kostnader för att röja lederna samt att bygga nya bord, bänkar, eldstäder, vindskydd, spänger och ledstänger, säger kommunekolog Aron Sandling, Skövde kommun.

Som ett led i arbetet med att rusta upp Billingeleden kommer nya kartor att tas fram, ledmarkeringarna förbättras och infrastruktur utmed hela Billingeleden att ses över. Det kommer också att bli tre helt nya rundslingor som gör det möjligt att göra dagsetapper i norra, västra och södra delen av Billingen. Vi ser fram emot att kvalitetssäkra vandringslederna för att göra dem mer tillgängliga och attraktiva för såväl besökare som boende i Skaraborg. Billingeleden har stor potential att utvecklas till en välkänd nationell vandringsled. I framtiden ser man i projektet möjligheter att koppla ihop Billingeleden till lednätverket West Sweden Trails, för att få fler tillresta turister till området och en hållbar besöksnäring på landsbygden mellan Skövde och Skara.

Projektet drivs av Skövde kommun i nära dialog med Next Skövde och Skara kommun med finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Inspirationsföreläsning arrangerades av Citysamverkan

I slutet av september samlades ett 50-tal intresserade för att lyssna på forskaren Malin Sundström kring trender och utveckling av stadskärnor. Det var politiker och tjänstemän som tillsammans med handlare och krögare diskuterade viktiga framtidsfrågor för Skövde stadskärna.

Lördagen den 4 november invigdes utomhusutställningen IKONER på Hertig Johans torg.

Utomhusutställningen IKONER är en hjärtevärmande och tankeväckande utställning som belyser vikten av att få finnas och presenterar porträtt av både kända ikoner och personer med Downs syndrom som alla delar drömmar och önskningar om att vara en del av populärkulturen, konsten och samhället.

Att göra konst tillgänglig för besökare till stadskärnan är en betydelsefull och meningsfull uppgift, och ännu mer meningsfullt blir det när konsten gestaltar inkludering.

IKONER ger röst och synlighet åt en grupp som alltför ofta har förbisetts, trots att de alltid har funnits bland oss. De 21 modellerna från olika delar av Sverige delar ambitioner, drömmar och en extra kromosom – Downs syndrom. Dessa modeller iscensätter drömmar som är allmänmänskliga; vem har inte någon gång drömt om att bli en drottning, en polis, en skådespelare eller en mamma?

Under invigningen den 4 november fick besökare möjlighet att träffa en av modellerna i utställningen och även njuta av framträdanden från några artister som deltagit i funkisfestivalen.

MARKNAD

Vill locka besökare till Skaraborg och Västsverige genom Historien om Sverige

SVTs största satsning på en tv-serie om Sveriges historia har premiär den 4 november. Flera av platserna som visas i serien återfinns i Skaraborg och Västsverige. Det vill Skaraborgs turistorganisationer ihop med åtta museer i Skaraborg och Turistrådet i Västsverige självklart ta vara på.

En gemensam webbsida har skapats där seriens avsnitt kopplas till platser att besöka i Skaraborg och där även hotell erbjuder paketeterade upplevelser.

För att locka till besök på webbplatsen och vidare till fysiska besök i Skaraborg genomförs en gemensam annonskampanj. Det är samverkansplattformen Visit Skaraborg som krokar arm med projektet Skaraborgs kulturarv som besöksmål, Västergötlands museum och Turistrådet Västsverige. De lägger pengar i en gemensam pott för att synliggöra Skaraborg som historiskt besöksmål under rubriken ”Upplev Historien om Sverige i Skaraborg och Västsverige”, Rundturen ”Medeltida Skaraborg” som finns i appen Kulturväg Skaraborg lanserades i somras och den blir nu ett bra guideverktyg för besökaren. Dessutom bjuder de åtta museer som ingår i satsningen in till tio olika evenemang med fördjupning, ny forskning och ett lokalt perspektiv på de skeenden som tas upp i serien.

Digitala samarbeten

Under året har vi tagit emot ett antal besök av influencers och pressresor i Skövde. Vi använder det som ett komplement till mer traditionell annonsering för att nå ut i många olika kanaler. I våras hade vi besök av @Aktivtfamiljeliv på Billingen och i somras var influencern Johanna Berglund med kontot @Snickargladjen och kontot @Drommenom11barn i Skövde som del av Familjeresan i Skaraborg. Nu i höst har vi tagit emot ett danskt pressbesök och under höstlovet är det Erik Wickström med podden @Lagomkondition som återigen gör ett nedslag på Billingen. Slutligen spelades ett program in från bland annat Skövde för podden Historia NU i början av november inom satsningen på Historien om Sverige.