Hållbarhetsrådgivningen bygger på enskild rådgivning på plats hos varje företag. Foto: Carolina Hellström/Destination Läckö-Kinnekulle

19 företag inom besöksnäringen i Skaraborg har fått hållbarhetsrådgivning

Under hösten 2023 togs en modell för enkel hållbarhetsrådgivning fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg tillsammans med Jordnära Miljökonsult. Syftet med arbetet var att stödja företag inom besöksnäringen i deras arbete med att främja hållbarhet i sina verksamheter. Bakom initiativet låg en direkt efterfrågan från företag som uttryckte behov av vägledning och praktiskt stöd för att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Modellen bygger på 63 frågeställningar inom social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, där flera olika förbättringspunkter kommer fram under rådgivningen.

- Vår målsättning var att få fram en modell där vi kunde ge rådgivning på ett relativt snabbt sätt och ändå komma fram till nyttiga insikter och konkreta tips om hur varje företag kan arbeta vidare, säger Charlotte Backman, processledare för Visit Skaraborg.

De 19 deltagande företagen var fördelade på hotell, campingar, restauranger, caféer och aktivitetsföretag från hela Skaraborg. Rådgivningen genomfördes på plats hos företagen och varade i cirka 3 timmar. Det möjliggjorde en djupgående och engagerad dialog mellan rådgivaren och företaget.

Många företag hade en större inriktning på hållbarhetsarbete än de själva hade tänkt på initialt. Särskilt framträdande var engagemanget inom social hållbarhet, där företag aktivt arbetar med lokal arbetskraft, närodlat och andra samhällsfrämjande initiativ.

- Det var givande och vi hade kommit längre än vi trodde. Skönt att få bekräftat att vi tänkt rätt! säger Kees Donkersteeg, ägare på Otterbergets bad & camping.

Något som blev tydligt under rådgivningarna var att företagen som deltog i projektet var i olika stadier av sin hållbarhetsresa. Men rådgivningen har fungerat bra och alla deltagare har gett positiv feedback.

- Det var roligt att se hur varje företag, oavsett stadie i sin hållbarhetsresa, kunde dra nytta av rådgivningen. Vi hoppas på möjlighet att kunna träffa fler företag under 2024, säger Viktoria Lundborg på Jordnära Miljökonsult som genomfört rådgivningen.

Modellen för hållbarhetsrådgivning håller på att utvärderas och eventuellt kommer den kunna erbjudas till fler företag inom besöksnäringen under 2024. Arbetet har finansierats av Turistrådet Västsverige och tagits fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg.

Samarbetsplattformen Visit Skaraborg är ett turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner med syfte att i armkrok utveckla besöksnäringen i Skaraborg.