VD-brev mars 2024 - Nyhetsbrev från Next Skövdes VD Mats Olsson

VD-brev mars 2024 - Nyhetsbrev från Next Skövdes VD Mats Olsson

OMVÄRLD

Statistik visar evenemangens värde (Källa Besöksliv.se)

En rapport har tagits fram på nationell nivå som visar evenemangs värde. Det är Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF som står bakom initiativet Evenemang i siffror, där Tillväxtverket är medfinansiär.

Evenemangsbranschen växte närmast explosionsartat fram till pandemin och har efter ett par år i dvala nu återigen tagit fart. Och dess betydelse är enorm, inte minst för besöksnäringen då den förutom att bidra med både sysselsättning och omsättning även driver resande, restaurangbesök och hotellövernattningar.

– Det har stora värden. Många destinationer ser också att det ökar attraktionskraften för både boende och besökare. Det bidrar med en stolthet, säger Stina Algotson, vd för BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) som också noterat ett stigande politiskt intresse, främst på regional nivå. 2022 såldes biljetter för 7,3 miljarder kronor.

I rapporten som blev officiell 2023 visar siffror från sex av landets största biljettförsäljare en del av omfattningen. 2022 handlade det om 74 500 evenemang med ett försäljningsvärde på hela 7,3 miljarder. Under pandemi-åren störtdök siffrorna på grund av de restriktioner som sattes in, men det är också ett rejält lyft från 2019 då summan landade på 6,1 miljarder.

INVÄRLD

Inbjudan till Framtidens Skaraborg - En branschdag för besöksnäringen

Den 8 april bjuder Visita och Skaraborgs Kommunalförbund i samarbete med samarbetsplattformen Visit Skaraborg in till en branschdag för besöksnäringen i Skaraborg. Temat är framtidens besöksnäring i Skaraborg och besöksnäringens betydelse i omställningen.

Hur kan omställningen Skaraborg står inför påverka besöksnäringen i området? Och hur kan besöksnäringen påverka omställningen? Välkommen till en eftermiddag där vi pratar möjligheter, utmaning och framtid för besöksnäringen i Skaraborg!

Datum och tid: 8 april kl. 13-16.30 (gemensam lunch som vi bjuder på från kl. 12, för dig som vill)
Plats: Skara Stadshotell
Målgrupp: företagare inom besöksnäringsbranschen, t.ex. hotell, restaurang, turism samt politiker.
Anmälan: Klicka här för att komma till anmälan >>

MARKNAD

Historien om Sverige

Under hösten och vintern har Visit Skaraborg jobbat tillsammans med museinätverket i Skaraborg och Turistrådet Västsverige för att koppla på SVT:s stora satsning på Historien om Sverige. Vi ville skapa ett intresse för att besöka historiska platser i Skaraborg och Västsverige samt driva besök till de fördjupande aktiviteterna som genomfördes på våra lokala museer.

Vi skapade upp en webbsida på skaraborg.nu som under perioden haft 21 600 visningar. Paketerbjudanden skapades upp med fyra hotell runt om i Skaraborg. Marknadsföringskampanjer har genomförts på sociala medier och dessa har totalt gett 1,1 miljoner exponeringar. Ett samarbete har genomförts med podden historia.nu där 22 000 lyssnade på avsnittet om S:ta Elin. På museerna runt om i Skaraborg har aktiviteterna som arrangerats marknadsförts och på många håll har de dragit fulla hus.

Welcome House Skövde

Nu smyger vi igång verksamheten på Welcome House Skövde. Detta är ett samarbete mellan Next Skövde och näringslivsenheten på Skövde kommun. Welcome House Skövde är en mötesplats för besökare, nyinflyttade och Skövdebor där man kan få information om platsen Skövde utifrån sina personliga behov.

Vi flyttar alltså samman Skövde Turistcenter med inflyttarservice i våra lokaler på Stationsgatan 3B. Framöver tar vi emot alla personer som är intresserade av information om platsen Skövde på ett ställe. Aktiviteter som välkomstkvällar för nyinflyttade och karriärprogram för internationella talanger kommer också arrangeras i Welcome House. Rekrytering pågår av en inflyttarvägledare som tillsammans med befintliga resurser från både Next Skövde och näringslivsenheten kommer att bemanna Welcome House.

EVENEMANG

Stöd till evenemang och möten i Skövde kommun förtydligas

Genom Skövde kommuns arrangemangsgrupp kan föreningar och organisationer under vissa förutsättningar söka stöd när de arrangerar kultur-och idrottsevenemang samt större möten. Från och med 1 januari 2024 infördes en ny hantering av stödet med tydligare anvisningar för att göra det enklare att ansöka. Det är Skövde kommuns arrangemangsgrupp som har beslutat om uppdaterade anvisningar, för att tydliggöra hur och till vad stödet ska nyttjas. Det är också definierat vem som kan söka, vilka tidsramar som gäller och även vad medlen inte kan användas till. Arrangemangsgruppen består av representanter från kulturavdelningen och fritidsavdelningen på Skövde kommun, Skövde Citysamverkan och Next Skövde. Stödet ska användas till arrangemangsutveckling, uppstart av nya arrangemang samt att ”sätta Skövde på kartan” genom arrangemang. Ansökan ska vara inne senast 3 månader för ett evenemang och beslut fattas månadsvis. I den nya hanteringen införs även en tydligare efterrapportering. Det handlar om att på sikt bygga kunskap kring hur våra tillgängliga stöd ger mest effekt för både arrangör, arrangemang och Skövde som destination.

Smaka på stan - Skövdes nya restaurangvecka

Under en vecka i februari var det dags för Skövdeborna att vässa sina smaklökar och ge sig ut på en upptäcktsfärd bland Skövdes restauranger. Den 19-22 februari erbjöd tio av stadens restauranger sina besökare fina erbjudanden och nya rätter under konceptet Smaka på stan.

Restaurangbranschen var en hårt drabbad bransch under pandemin och vi hoppas att evenemanget kan bidra till att Skövdeborna får upp ögonen för utbudet av restauranger i Skövde. Vi hoppas att Restaurangveckan kan bli ett återkommande evenemang och att många passar på att äta ute under de här dagarna. Under veckan får besökarna möjlighet att smaka på allt från enklare streetfood-rätter till lyxigare middagar med flera rätter, allt efter tycke och smak.

Restaurangveckan pågick måndag-torsdag den 19-22 februari och är en aktivitet som möjliggjorts och projektletts genom Skövde Citysamverkan.

Ny samarbetspartner till SM i utomhusmatlagning på Billingen Skövde

SM i utomhusmatlagning – evenemanget som förenar matlagning med livet utomhus - har fått en ny samarbetspartner. Det svenska outdoorföretaget Light My Fire som utvecklar och säljer spännande produkter för att göra det mesta av utelivet krokar nu arm med Next Skövde för att ta evenemanget till nya nivåer. I tävlingen SM i utomhusmatlagning >> samarbetar kompisgäng, arbetskollegor, tighta par och kockar om den ärofyllda titeln "Svensk mästare i utomhusmatlagning". Det är en annorlunda, tuff, rolig och utmanande mattävling för alla som gillar mat och livet utomhus.

Det är glädjande att Light my fire kliver in som partner i projektet. Deras koncept och produkter har en tydlig outdoor-profil som kommer passa väl in vid genomförandet av både deltävlingarna och finalen. Samarbetet med Light My Fire >> innebär att de kommer att bistå med produkter för ett mer hållbart genomförande av tävlingen. I sin produktportfölj har de mycket flergångsmaterial och de har även kommit långt i sin arbetsprocess kring genomförande av mer hållbara event, något som Next Skövde värdesätter.

Matfestivalen 2024

Arbetet är i full gång med årets Matfestival som kommer äga rum 30-31 augusti. Det finns ett stort intresse från krögarna och redan nu har 9 stycken bokat sin plats. Införsäljning pågår till krögare/foodtrucks, utställare i skafferiet och partners och det är hög tid att säkra upp sitt deltagande. Det pågår också arbete kring scenprogram och de närmaste månaderna kommer artisterna för årets matfestival succesivt att släppas.

DESTINATIONSUTVECKLING

19 företag inom besöksnäringen i Skaraborg har fått hållbarhetsrådgivning

Under hösten 2023 togs en modell för enkel hållbarhetsrådgivning fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg tillsammans med Jordnära Miljökonsult. Syftet med arbetet var att stödja företag inom besöksnäringen i deras arbete med att främja hållbarhet i sina verksamheter. Bakom initiativet som har möjliggjorts genom Turistrådet Västsverige låg en direkt efterfrågan från företag som uttryckte behov av vägledning och praktiskt stöd för att utveckla sitt hållbarhetsarbete.

Modellen bygger på 63 frågeställningar inom social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, där flera olika förbättringspunkter kommer fram under rådgivningen. Vår målsättning var att få fram en modell där vi kunde ge rådgivning på ett relativt snabbt sätt och ändå komma fram till nyttiga insikter och konkreta tips om hur varje företag kan arbeta vidare.

De 19 deltagande företagen var fördelade på hotell, campingar, restauranger, caféer och aktivitetsföretag från hela Skaraborg. Rådgivningen genomfördes på plats hos företagen och varade i cirka 3 timmar. Det möjliggjorde en djupgående och engagerad dialog mellan rådgivaren och företaget. Många företag hade en större inriktning på hållbarhetsarbete än de själva hade tänkt på initialt. Särskilt framträdande var engagemanget inom social hållbarhet, där företag aktivt arbetar med lokal arbetskraft, närodlat och andra samhällsfrämjande initiativ.

Något som blev tydligt under rådgivningarna var att företagen som deltog i projektet var i olika stadier av sin hållbarhetsresa. Men rådgivningen har fungerat bra och alla deltagare har gett positiv feedback. Modellen för hållbarhetsrådgivning håller på att utvärderas och eventuellt kommer den kunna erbjudas till fler företag inom besöksnäringen under 2024. Arbetet har finansierats av Turistrådet Västsverige och tagits fram av samverkansplattformen Visit Skaraborg.

Skövde Citysamverkan summerar ett aktivt år i stadskärnan

Skövde Citysamverkan verkar för ett levande centrum. De summerar ett aktivt och händelserikt 2023. Totalt under året har det varit verksamhet var tredje dag på Hertig Johans torg, allt från sommarlovsaktiviteter och elbilar på stan till konstutställning mitt på torge. Några av de aktiviteter som Skövde Citysamverkan genomfört under året är Sommartorg med bemannade gratisaktiviteter hela sommaren, fotbolls-VM på storbildsskärm på torget, shoppinghelger, hoppborgar på torget, spökhus och spökvandring under höstlovet, konstutställningen Ikoner och en elbilsdag med lokala bilhandlare. Dessutom är Skövde Citysamverkan med och finansierar samt lägger projekttid i Julmys på stan, Stad i ljus, Junikalaset och Matfestivalen.

Det är glädjande att det finns en sådan gemensam vilja och kraft i vår samverkan runt stadskärnans utveckling, det är bara med gemensamma krafter vi kan utveckla vår stads hjärta. Men det är ju inte bara evenemangen som är resultatet av årets arbete utan vi bygger bättre och bättre samverkansstruktur och kraft i olika arbetsgrupper. Det har varit ett bra år med gott samarbete mellan de engagerade lokala fastighetsägarna, kommunen och de som bor och verkar i stan.

Förutom de evenemang och aktiviteter som genomförts under året så har Skövde Citysamverkan genom etableringsgruppen (en av arbetsgrupperna under Citysamverkan) tagit fram en gemensam etableringsfolder, initierat och fått igenom en torgfogdefunktion som bland annat kommer jobba med vår torghandel, tagit fram ett gemensamt grafiskt uttryck ”på stan”, genom arrangemangsgruppen gett bidrag till föreningsevenemang i stadskärnan på totalt 240 000 kronor samt arrangerat en inspirationsföreläsning om just stadskärneutveckling. Skövde Citysamverkan kommer under nästa år fortsätta med aktiviteter för att stärka stan som mötesplats.