Det Skövdebaserade IT-företaget Farsight är ny huvudsponsor till Matfestivalen i Skövde. Foto: Leo Zhevak/Farsight

Skövdebaserade IT-företaget Farsight är ny huvudsponsor till Matfestivalen

Matfestivalen i Skövde har tecknat avtal med en ny huvudsponsor. Det är det Skövdebaserade IT-företaget Farsight (tidigare Västgöta-data) som går in som partner.

Matfestivalen i Skövde är ett brett samarbete mellan stadens krögare och Kultur i Skövde. För att kunna genomföra evenemanget krävs också sponsorer. Nu står det klart att det Skövdebaserade IT-företaget Farsight blir ny huvudsponsor av Matfestivalen.

- Vi på Farsight har under 18 år stöttat det lokala företagslivet med smarta tekniska och mjukvarulösningar och samtidigt anställt människor från utanförskap och långtidsarbetslöshet. Vi vill vara med och påverka Skövdes utveckling och position som en fantastisk plats att leva, växa och utvecklas på, oavsett vem du är och vilka mål du har. För oss är vår vagga Skövde och Skaraborg och därför känns det fantastiskt bra att kunna gå in som huvudsponsor till Matfestivalen, säger Carina Sjövill, marknadschef Farsight.

Under den sista helgen i augusti står mat, musik och glada möten i fokus på stan i Skövde. Lokala producenter, artister, restauranger och kockar dukar upp till fest med gôtt käk, musik och matglädje.

Nytt för i år är att mathäftet ersätts av direktbetalning till krögaren. Som en del i det nya konceptet finns också möjlighet för både företag och privatpersoner att gå in som sponsor till Matfestivalen.

- Det är jätteviktigt för Matfestivalens fortlevnad att många aktörer i Skövde krokar arm. Vi är jätteglada att Farsight kliver in som huvudsponsor i det här sena läget och vi hoppas att de visar vägen för ytterligare samarbeten, säger Mats Olsson, vd Next Skövde.

Matfestivalen är Skövdes största återkommande evenemang och har arrangerats årligen sedan 1989 med undantag för pandemiåren. Matfestivalen arrangeras av Next Skövde i samarbete med stadens krögare, Kultur i Skövde och sponsorer. För 2023 års upplaga är IT-företaget Farsight huvudsponsor.