Framtidens it-medarbetare ar­betar nära affärsverksamheten

Framtidens Karriär – It & Data har låtit it-chefer dela med sig av sina tankar kring att rekrytera, leda och behålla framtidens it-medarbetare. Undersökningen visar bland annat att ett delegerande ledarskap, en utpräglad social samarbetsförmåga och förmågan att kunna koppla it till affärsverksamhetens mål är högt värderade egenskaper för många it-chefer.
Publicerat i "Framtidens Karriär IT & Data": http://framtidenskarriar.se/itdata/framtidens-it-medarbetare-arbetar-nara-affarsverksamheten/

På frågan vilka personliga egenskaper som värderas högst i samband med rekrytering nämnde många it-chefer egenskaper som engagemang, vilja att utvecklas, lyhördhet, viljan och förmågan att lära sig nya saker, samarbetsvilja, social förmåga och samarbetsförmåga samt att individen passar in det existerande teamet.
– It-chefernas svar överensstämmer med mina egna erfarenheter. Att vara ”konsultmässig”, det vill säga lyhörd med mycket god samarbetsförmåga, är förmodligen den allra högst värderade personliga egenskapen. Idag är it inte en autonom enhet som köper in hårdvara. It är idag verksamhetskritisk och det krävs att de som arbetar inom it förstår affären – det kan de bara göra genom att samverka med kollegor inom alla enheter. Att kunna lyssna in verksamhetens krav och leverera en lösning som verksamheten förstår är viktig, det ställer idag högre krav på samarbetsförmågan än innan, säger Sandra Kristiansson, vd på Poolia IT.

Tillämpar ett tydligt ledarskap
It-cheferna ombads också ange vilka egenskaper de anser behövs för att leda och motivera en ny generations it-medarbetare. Tydlighet, förmågan att delegera, förmågan att tillämpa ett situationsbaserat ledarskap, affärsmässighet, öppenhet, transparens och att tillämpa ett individbaserat ledarskap var några av de egenskaper som står högst i kurs bland it-cheferna som deltog i undersökningen.
– Många it-företag söker ledare som kan agera bollplank till sina medarbetare och visar en tillräcklig tillit till medarbetarnas förmåga att självständigt lösa problem och hantera sina arbetsuppgifter. Ett delegerande och affärsfokuserat ledarskap är attraktivt för många it-arbetsgivare, säger Sandra Kristiansson.

Kompetensutveckling
Kontinuerlig tillgång till kompetensutveckling, ökat inflytande över organisationen, interna karriärmöjligheter, möjlighet att fördjupa sig inom spetsområden, att få eget ansvar och leda egna projekt är exempel på åtgärder som it-cheferna i undersökningen genomför för att behålla sina medarbetare och få dem att stanna kvar på arbetsplatsen.
– Självklart vill arbetsgivare behålla duktiga medarbetare så länge som möjligt, men ingen räknar längre med att en medarbetare ska stanna på samma arbetsplats i tio år. Några av de mest avgörande faktorerna för att medarbetaren ska bli långvarig på sin arbetsplats är tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling, större ansvar samt en flexibel arbetssituation som möjliggör distansarbete. Ytterligare en avgörande faktor är, enligt min erfarenhet, att arbetsgivaren satsar på att ligga långt framme – både i själva tekniken och i metodiken för att utföra arbetet, säger Sandra Kristiansson.

Social kompetens

Kompetensutveckling

Om undersökningen

Framtidens Karriär – It & Data har i samarbete med VOC Nordic genomfört en trendunder­sökning riktad mot 4000 it-chefer och ledande it-befattningshavare i företag och organisationer. Undersökningen genomfördes 5–11 mars 2015.