Narges Mohammadi får Nobels fredspris – hennes bok fritt tillgänglig för alla via Nextory

Nextory välkomnar att Nobels fredspris år 2023 tilldelas Narges Mohammadi för hennes viktiga arbete mot förtrycket av kvinnor i Iran och hennes kamp för att främja mänskliga rättigheter. Hennes bok ”Vit Tortyr” finns sedan den 28 september fritt tillgänglig i en särskild Nextorysatsning för att tillgängliggöra förbjudna böcker.

Narges Mohammadi har varit en frontfigur för iranska kvinnors rättigheter och yttrandefrihet under flera årtionden. Hon har belönats med flera priser och utmärkelser för att ha banat väg för det feministiska upproret i Iran. Tidigare i år mottog hon Olof Palmepriset och idag den 6 oktober blev det offentligt att hon även tilldelas Nobels fredspris.

Sedan november 2021 sitter Narges Mohammadi fängslad i det beryktade Evinfängelset i Teheran dömd för att “sprida propaganda med avsikt att skada staten”. Liksom Mohammadi, fängslas tusentals personer varje år på grund av sina åsikter i Iran och historierna om deras fruktansvärda tillvaro i fängelserna behöver nå fler.

Nextory och Baran förlag är därför stolta över att ha publicerat fredspristagarens Mohammadis verk ‘Vit Tortyr’ som ljudbok på persiska, sedan den 28 september i år. Ljudboken ger en direkt inblick i de iranska fängelsernas allra mörkaste vrår genom 14 kvinnliga vittnesmål, och finns tillgänglig via en gratis och helt öppen hemsida, där persisktalande över hela världen kan lyssna på den. Den svenska e-boken finns också i Nextorys app.

– Det är verkligen glädjande att Narges Mohammadi uppmärksammas i ett så stort sammanhang som Nobels Fredspris. Vårt projekt Stories Iran, där hennes ‘Vit Tortyr’ lanserades för knappt två veckor sedan, får större uppmärksamhet nu. Men framförallt ser vi att ännu fler människor läser boken och engagerar sig i den extremt viktiga frågan om yttrandefrihet och öppenhet, säger Shadi Bitar, VD på Nextory.

Läs mer om initiativet här: storiesofiran.nextory.com

Läs den svenska e-boken här: www.nextory.se

Ljud...
är inläst av den iranska journalisten Sepideh Zarrinpanah och förordet är inläst av advokaten och domaren Shirin Ebadi, som 2003 tilldelades Nobels fredspris för sitt arbete med kvinnors och barns mänskliga rättigheter. Frågorna som Narges ställer till sina kvinnliga medfångar i ljudboken är inlästa av Mehrangiz Kar, som är en erkänd människorättsadvokat, aktivist och författare.

För mer information:
Shadi Bitar, VD, shadi.bitar@nextory.com, tel 070-781 74 41