Nextory tar in 165 miljoner för fortsatt expansion i Europa

Nextory tar in 165 miljoner för fortsatt expansion i Europa

Nextory tar in nytt kapital för att finansiera sin snabba tillväxt och fortsatta internationella expansion. Totalt tillförs nu 165 miljoner kronor till bolaget och bland de nya delägarna återfinns investerare såsom CNI och Erik Selin. Även flera av de befintliga ägarna deltar i emissionen, däribland Industrifonden och Acacia

Nextory är den snabbast växande digitala boktjänsten i Norden och har under året nästintill dubblat sin kundbas jämför med föregående år. Samtidigt har försäljningen av böcker i digitala abonnemangstjänster i Sverige ökat med 32 procent från januari till augusti jämfört med samma period 2019.

– Nextory har fortsatt växa kraftigt under 2020 och vi har överträffat flera av våra målsättningar under året. Vi har en fantastisk tillväxt på våra olika marknader, men det krävs kapital för att växa och därför valde vi att fylla på kassan igen. Det nya kapitalet kommer främst att användas till att skala upp vår globala expansion, men även för utveckling och innovation i tjänsten, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

– Vi har sett ett mycket stort intresse från investerare och rundan blev snabbt övertecknad. Nextory är en betydelsefull motor i den digitala transformationen av bokmarknaden, både i Sverige och globalt. Vårt fokus på att vara den absolut bästa bokappen för familjer har visat sig vara helt rätt, speciellt i dessa tider, säger Johan Simberg, CFO på Nextory.

Carnegie Investment Bank agerade finansiell rådgivare och advokatfirman Vinge agerade legal rådgivare i samband med kapitalresningen.

Taggar

Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015 av Shadi Bitar och Ninos Malki. Visionen är att öka läsandet för att berika människors liv med bra historier. Appen finns tillgänglig på flera europeiska marknader och Nextory är nu den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.

Carolina Laurén

Presskontakt PR & Brand Manager 073-316 34 20