Ljudböcker hetare än någonsin: Rekordmånga nya användare i sommar

Ljudböcker hetare än någonsin: Rekordmånga nya användare i sommar

Intresset för digitala böcker har fortsatt att öka kraftigt under sommaren. Det visar en ny kartläggning från Nextory. Antalet nya användare i tjänsten ökade med hela 68 procent under sommaren jämfört med förra året. I juli slog Nextory dessutom nytt rekord i antal nystartade abonnemang under en månad.

Nextory, den näst största boktjänsten i Sverige, har kartlagt resultaten för sommaren. Jämfört med de tre sommarmånaderna förra året ökade antalet nya användare kraftigt och juli blev dessutom en rekordperiod för bolaget. Aldrig förut har så många nya användare tillkommit under en och samma månad.

Verkligheten lockar
Under våren toppade barnböcker listan över den mest populära genren på Nextory, men efter sommaren är det ”Biografier & Reportage” som ligger överlägset i topp. Den underkategori som ökat mest i popularitet under sommaren är “Sanna historier”. Jämfört med förra sommaren har läsandet och lyssnandet av denna kategori ökat med hela 55 procent.

– Ljudbokstrenden har verkligen exploderat i sommar och digitala böcker är hetare än någonsin. Det är också intressant att biografier och sanna historier lockar mest, även i dessa pandemitider. Man tänkte sig att fiktiva kategorier skulle dominera eftersom många snarare skulle vilja fly ifrån verkligheten, än till den, säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

Sommarens mest populära genre
1. Biografier och reportage
2. Deckare
3. Personlig utveckling
4. Romaner
5. Barnböcker

Sommarens mest populära vuxenböcker
1. Mytomanen av Sofie Sarenbrant
2. Vingar av silver av Camilla Läckberg
3. Innan molnen kommer av Mari Jungstedt
4. Dubbelliv av Iris Mårtensson
5. En bur av guld av Camilla Läckberg

Sommarens mest populära barnböcker
1. LasseMajas sommarlovsbok: En dag på stranden av Martin Widmark
2. Vem räddar Alfons Åberg? av Gunilla Bergström
3. Frost - Spöket i Arendal av Disney
4. Bockarna bruse av Josefin & Staffan Götestam
5. Kaninen som inte ville sova av Lilian Edvall

Om kartläggningen: Kartläggningen är baserad på Nextorys egen statistik bland hundratusentals personer som läst och lyssnat på böcker under sommararna (juni, juli och augusti) 2019 och 2020. Justeringar för ökningar av användare i tjänsten har gjorts för att siffrorna ska vara jämförbara.

Nextory är en digital boktjänst med hundratusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015. Visionen är att öka läsandet genom rikare bokupplevelser. Appen finns nu tillgänglig på flera europeiska marknader och Nextory är den andra största boktjänsten på svenska marknaden. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.