Apoteket AB väljer Mölnlycke Logistikpark för nytt regionlager. Ett starkt startskott för nybyggnationen av etapp två som redan är i full gång.

Apoteket AB har vunnit upphandlingen om att försörja den offentliga sjukvården i Västra Götaland och Halland med läkemedel. Verksamheten, som kommer att ha 60 medarbetare, ska skötas från ett regionlager om ca 2 600 kvm. Apoteket AB valde Mölnlycke Logistikpark etapp två för etableringen som byggs just nu och kommer att vara i drift runt årsskiftet 2011/12.

-Det centrala läget i regionen i kombination med vår ambition att specialanpassa hela projektet efter kundens önskemål var starka faktorer för valet av Mölnlycke Logistikpark. Vi hälsar Apoteket AB varmt välkomna till oss säger Jacob Torell på Next Step Group som tillsammans med Skagen Fastighets AB äger Mölnlycke Logistikpark sedan 2008.

Mölnlycke Logistikpark ligger längs riksväg 40 i mitt emellan Göteborg och Landvetter Flygplats. Det är bara 13 kilometer åt varje håll! Etapp ett är färdigbyggd och uthyrd med hyresgäster som Svenska Retursystem med flera. De hyr en yta om 5 600 kvadratmeter där dagligvarubranschens gemensamma system för returlådor och pallar hanteras och diskas. En annan hyresgäst är GB Grossisten Göteborg AB som hyr en toppmodern fryslagercentral på 2 700 kvm fylld med goda glassar från GB. Ytterligare hyresgäster är Gandalf Data med ett 5 400 kvm stort säkerhetsklassat lager och kontor samt Zeller & Co som huserar på 1 700 kvm.

Nu har då startskottet för Mölnlycke Logistikpark etapp två gått med ytterligare 17 000 kvm lokalyta. Just nu byggs 11 500 kvm varav Apoteket AB flyttar in på 2 600 kvm. Resterande 8 900 kvm är än så länge ledigt med ytor från 2 500 kvm och uppåt och hyra. Även dessa skräddarsys för varje verksamhets bästa och mycket kraft läggs på energieffektivisering och valfri uppvärmningsform. Parallellt projekteras en ytterligare byggnad upp till 7 000 kvm. Och samtidigt färdigställs hela områdets markyta på totalt 103 000 kvadratmeter. Det är plansprängt berg som klarar obegränsade vikter och detaljplanen tillåter industriändamål med mycket hög bygghöjd. Det finns gott om utrymme för uppställningsytor, parkeringsplatser och lastkajer.

Kommunikationerna är goda till och från Mölnlycke Logistikpark, bussarna stannar nästan utanför dörren. Mölnlycke Centrum ligger nära med gott om restauranger, service och butiker. Ännu närmare är det till Råda Säteri för den som vill ha en verkligt förstklassig restaurang inbäddad i grönska vid Rådasjöns strand.

Next Step Group är ett fastighetsbolag i Göteborg inriktat på projektutveckling och förvaltning av kommersiella- och bostadsfastigheter. Vi är en kunskapspartner som låter drivkraft, engagemang och kompetens samverka för att nå bästa resultat. Next Step Group drivs av Jacob Torell och Joakim Garfvé