Affärsmannen Johan Lundberg: – Dagens Nyheter förtalar mig

Dagens Nyheter insinuerar i en stort uppslagen artikel att Johan Lundberg, ägare till fastighetskoncernen NFF Nordic AB, i sak och åsikter gynnat Sverigedemokraterna och den ryska regimens intressen.

– Det är häpnadsväckande att DN på detta sätt låter påskina att jag skulle ha någon koppling till främmande makts verksamhet och sympatisera med ett parti på yttersta högerkanten. Om detta inte är förtal, så kan man ta bort det begreppet ur brottsbalken, säger Johan Lundberg.

Dagens Nyheter presenterar artikeln som en del i en granskning av ”hur intressen med direkta och indirekta kopplingar till Ryssland flyttat fram sina positioner i Sverige.” Den publicerades söndag 7/10 på webben och måndag 8/10 i pappersupplagan.

Till stöd för en koppling till den ryska regimen anges att en tidigare affärspartner till Lundberg, enligt en anonym källa i den ryska tidningen Izvestija i en artikel från 2012, skulle ha ett samröre med KGB. Däremot väljer DN att inte berätta att det var svenska statliga Rymdbolaget som hade bett Lundberg kontakta personen ifråga.

Även om de inte uttryckligen beskriver mig som spion eller agent så är det så artikeln läses. Det är naturligtvis djupt kränkande och ett rättsövergrepp. När Dagens Nyheter dessutom beskriver mig som ”okänd” så blir namnpubliceringen än mer felaktig, säger Johan Lundberg.

Dagens Nyheter skriver också att Johan Lundbergs bolag hyr ut ett boende i Stockholm till Rysslands ambassadör Viktor Tatarintsev, vilket torde sakna allmänintresse om det inte kopplades samman med KGB-insinuationerna. Ambassadören hyrde tidigare bostad av familjen Dinkelspiel vilket undanhålls tidningens läsare.

Det finns i artikeln ett underförstått budskap som DN inte har något som helst faktastöd för. Jag måste säga att jag är minst sagt förvånad över att DN publicerar en så uppenbart osaklig och insinuant artikel som enbart skadar min klient, säger Percy Bratt, en av Sveriges ledande advokater inom tryckfrihetsrätt, som Johan Lundberg nu anlitat.

Dagens Nyheter ger i artikeln även sken av att Johan Lundberg är anhängare av Sverigedemokraterna och att detta förklarar en uthyrning av kontorslokaler till detta parti.

Som jag tidigare meddelat Dagens Nyheter är jag medlem av ett riksdagsparti som aktivt motarbetar Sverigedemokraterna. Detta har Dagens Nyheter helt valt att bortse från. Extra ironiskt blir det när en av de främsta anledningarna till att jag gick med i partiet var en reaktion på hur de politiska vindarna blåser i Sverige, säger Johan Lundberg.

Dagens Nyheter har vid upprepade tillfällen ställt frågor till Johan Lundberg om hans affärsverksamhet. Han har via sin presstalesman varit tillgänglig och besvarat samtliga dessa frågor. Trots det har Dagens Nyheter skrivit felaktigheter och på ett försåtligt sätt utelämnat väsentliga fakta som talar emot tidningens förtäckta beskyllningar. Efter att ha fått massiv kritik av sina egna läsare valde Dagens Nyheter under måndagsförmiddagen att stänga ner det egna kommentatorsfältet som låg i anslutning till artikeln.

Se specifikation nedan – faktafel och uppgifter som DN undanhållit sina läsare

Faktauppgifter som DN fått information om men valt att undanhålla sina läsare:

• Det var det svenska statliga Rymdbolaget som bad Johan Lundberg kontakta en rysk ingenjör, som DN pekar ut som misstänkt f d KGB-medarbetare, genom att ange en anonym källa i Isvestija. DN beskriver personen som ”en tidigare affärspartner till Lundberg.”.
  • Johan Lundbergs fastighetsrörelse har ca 200 hyresgäster. Johan Lundbergs bolag har affärsrelationer med flera ambassader och kontor har hyrts ut till bland annat den irakiska ambassaden.
  • Den ryske ambassadörens förre hyresvärd var den välkända familjen Dinkelspiel.
  • Johan Lundbergs bolag driver sedan flera år ett migrationsboende i Stockholmsområdet.
  • Johan Lundberg är storägare i ett mediebolag som aktivt drivit kampanj mot nynazismen inför valet.
  • Johan Lundberg är medlem i ett riksdagsparti som aktivt motarbetar Sverigedemokraterna.
  • Johan Lundberg sålde den aktuella fastigheten vid Slussen 2016 till ett bolag som därefter sålde vidare till den nuvarande ägaren.
  • När DN:s reportrar visade intresse för fastigheten Villa Söderås på Lidingö erbjöds de ett besök, men avböjde.

Sakfel i Dagens Nyheters artikel:

DN påstår:

”Förutom i Hongkong har Johan Lundberg även bolag på Cypern, i Schweiz, Ryssland och har även haft bolag i flera andra länder, enligt DN:s granskning av bolagsregistren.”

Fakta:

Johan Lundberg har inga bolag på Cypern eller i Ryssland.

DN påstår:

”Enligt ett mejl från Johan Lundbergs ombud Jens Frejrud flyttade den ryske ambassadören in i fastigheten på Lidingö den 1 mars i år. "

Fakta:

Rätt tillträdesdag för ambassadören är den 1 mars 2017, vilket även meddelats Dagens Nyheters reportrar.

DN påstår:

”DN har vid flera tillfällen försökt få en intervju med Johan Lundberg, som dock bara velat svara skriftligt via sitt ombud.”

Fakta:

Johan Lundbergs presstalesman har svarat på reportrarnas frågor på telefon, i mail och vid ett personligt möte som föreslogs av presstalesmannen.

DN påstår:

Trots affärernas storlek har Johan Lundberg aldrig gett en större intervju i svensk press och har inte ställt upp på bild.

Fakta:

Johan Lundberg har ställt upp i större intervjuer i Ny Teknik och Rapport i samband med uppdrag för svenska Rymdbolaget i Ryssland, där han också förekommer på bild.

För ytterligare information, kontakta:
    Jens Frejrud, presskontakt NFF Nordic AB. Tel: +46 70-669 66 05 E-post: jens@frejrud.se.

Ämnen

NFF Nordic är ett privatägt fastighetsbolag som kombinerar global utblick och erfarenhet med stark lokal expertis och närvaro och en passion för fastigheter. Vår primära verksamhetsidé är att förvärva, aktivt förvalta och förädla centralt belägna bostads-, kontors- och butiksfastigheter i Stockholm.

Hans Uhrus

Presskontakt +46768950101

NFF Nordic bygger för framtiden

NFF Nordic bygger för framtiden - Vi äger och förvaltar citynära fastigheter och är en partner i komplexa och utmanande fastighets- och stadsbyggnadsprojekt. Med ledande fastighetskompetens och erfarenhet av att leda, koordinera och genomföra stora projekt driver vi utvecklingen av nya stadsdelar och områden.

NFF Nordic