Johan Lundberg: DN:s tillkännagivande har givit mig upprättelse

Under hösten publicerade Dagens Nyheter två artiklar om Johan Lundberg som enligt vad Johan Lundberg erfarit givit en bild av honom som SD-sympatisör, främjande av ryska intressen och ett potentiellt hot mot säkerhetspolitiska intressen. Johan Lundberg stämde därför Dagens Nyheter och dess ansvarige utgivare Peter Wolodarski för grovt förtal. DN har nu i ett tillkännagivande tagit tydligt avstånd från denna bild.

- Jag har nu fått upprättelse genom att DN tydligt tar avstånd från denna felaktiga bild av mig och som har åsamkat mig stor skada, säger Johan Lundberg.

Dagens Nyheters publiceringar den 7 och 8 oktober 2018 med rubriken ”Hyrde ut kontor till SD och lyxvilla till ambassadören” samt debattartikel den 17 och 18 oktober 2018 med rubriken ”Sverige behöver lagstiftning mot ryska köp av känsliga fastigheter” har enligt vad Johan Lundberg erfarit tolkats som att han i) sympatiserar med och stöder SD samt partiets politik, ii) främjar ryska intressen att flytta fram sina positioner i Sverige samt iii) utgör ett potentiellt hot mot svenska säkerhetspolitiska intressen.

Dagens Nyheter har nu både beklagat och förklarat att det inte varit meningen att beskriva Johan Lundberg på detta sätt. DN tar avstånd från samt beklagar de spekulativa och för Johan Lundberg felaktiga tolkningarna av publiceringarna. I och med att DN:s chefredaktör nu uppriktigt beklagar den skada som de felaktiga tolkningarna av artiklarna har åsamkat Johan Lundberg så har parterna enats om en förlikning. Genom detta har tvisten avslutats.

- Med denna upprättelse ser jag fram emot att lämna detta bakom mig och fokusera fullt ut på min affärsverksamhet, avslutar Johan Lundberg.

För ytterligare information, kontakta:

Hans Uhrus
Kommunikationschef NFF Nordic AB
hans.uhrus@uhrvis.se

Kategorier

NFF Nordic är ett privatägt fastighetsbolag som kombinerar global utblick och erfarenhet med stark lokal expertis och närvaro och en passion för fastigheter. Vår primära verksamhetsidé är att förvärva, aktivt förvalta och förädla centralt belägna bostads-, kontors- och butiksfastigheter i Stockholm.

Hans Uhrus

Presskontakt +46768950101

NFF Nordic bygger för framtiden

NFF Nordic bygger för framtiden - Vi äger och förvaltar citynära fastigheter och är en partner i komplexa och utmanande fastighets- och stadsbyggnadsprojekt. Med ledande fastighetskompetens och erfarenhet av att leda, koordinera och genomföra stora projekt driver vi utvecklingen av nya stadsdelar och områden.

NFF Nordic