Gå direkt till innehåll

Matsmart och Nick’s lanserar ny proteinbar gjord på räddade ingredienser

En tredjedel av all mat som produceras i världen blir till svinn, varav majoriteten av svinnet uppstår innan maten nått konsumenten, så kallat produktionssvinn. Nick’s och Matsmart har därför försökt minska svinnet i produktionskedjan genom att ta fram proteinbars tillverkade på avskurna kanter och restprodukter från Nick’s produktion.

Att ta tillvara på och återcirkulera all den mat som redan producerats är det allra bästa ur ett klimatperspektiv. Det beror på att i snitt 83 procent av matens klimatavtryck uppstår i produktionen. Detta är att jämföra med transporter som i snitt står för mindre än 10 procent av klimatavtrycket.

- Samarbetet med Nick’s visar hur räddad mat är så mycket mer än matrester och kylskåpsrens. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda våra kunder ytterligare en riktigt god proteinbar som är snäll mot planeten. Och vi hoppas att den även ska kunna bidra till att inspirera fler aktörer i matbranschen till att tänka kreativt kring hur vi kan minska och ta tillvara på produktionsspill, säger Hanna Thofelt Lindström, Head of Communications and Impact på Matsmart.