Brand i Tullamores flaskfabrik får rund lösning

Brand i Tullamores flaskfabrik får rund lösning

Ställd inför faktum att inte längre ha några flaskor till Tullamore D.E.W. krävdes snabba beslut. Lösningen blev en blinkning tillbaka mot den irländska whiskeyhistorien. Under varumärkets tidigaste år tappades Tullamore D.E.W., som andra whiskeymärken, på små kaggar, keramiska kärl eller handblåsta glasflaskor. Handblåsta flaskor kunder inte göras lika raka som idag. De blev ofta bulligare och fick en rundare form. Nu återgår Tullamore D.E.W. – för en begränsad tid – till en rundare flasktyp.

I ett samtal kring den nya flaskan berättar företagets globala varumärkeschef Nora Torpey:

Det var naturligtvis ingen välkommen nyhet att vi stod utan flaskor. Vi behövde snabbt finna ett alternativ. Det blev den här rundade flaskan. Lösningen är inte permanent, vi kommer att återgå till vår ordinarie flaska, men för en kortare tid får Tullamore D.E.W. ett något annorlunda utseende, säger hon.

Det är alltså en limiterad utgåva som snart kommer att finnas på marknaden, men även om flaskan ser annorlunda ut är whiskeyn inte på något sätt förändrad.

Tullamore D.E.W.

Tullamore D.E.W är Sveriges mest köpta irländska whiskey, och den originalwhiskey som användes på Shannon Airport 1943 då restaurangägaren Joe Sheridan serverade den första Irish Coffeen till resenärer som kom med amerikaflygen. Tullamore D.E.W (D.E.W. står för märkets grundare Daniel Edmund Williams) görs av tre typer av whiskey: irländsk potstill whiskey, singelmaltwhiskey och grainwhiskey. Var och en av dessa bidrar på sitt sätt till den unika smakbilden. Tullamore producerades i staden med samma namn fram till 1954, då produktionen upphörde, för att några år senare återupptas vid Irish Distillers fabrik i Cork.

Tullamores range av whiskey består i dag av flera uppmärksammade utgåvor: Tullamore D.E. W Original , Tullamore D.E.W. Honey, Tullamore D.E.W. XO, Caribbean Rum Cask Finish, Tullamore D.E.W. 12 Year Old Special Reserve, Tullamore D.E.W. 14 Year Old Single Malt, Tullamore D.E.W. 18 Year Old Single Malt och Tullamore D.E.W. Old Bonded Warehouse Release.

För bilder och frågor, vänligen kontakta

Erik Möller Sjöstedt

erik@nigab.se

Mob: +46 709 780110

Nigab är en av Sveriges främsta leverantörer av viner och exklusiva drycker till den nationella marknaden och till nordisk Travel Retail. Nigab som grundades 1982 representerar ett stort antal mycket välkända varumärken inom alla dryckessegment. Nigab ingår i danska Hans Just-gruppen och har kontor i Stockholm och Kungsbacka. Nigab sysselsätter ett 50-tal personer i företrädesvis i sälj- och marknadsfunktioner.