Albert Bichot – Bourgognes främsta eko-producent!

Exklusiv lansering på Systembolaget!

Albert Bichot Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Amoureuses” 2021.
Endast 12 flaskor!

Artikelnummer: 52616
Pris: 3.699 kronor
Alkoholhalt: 13%
Lansering på Systembolaget: 14 december
Antal: 12 flaskor

Albert Bichot
Albert Bichot är ett av de största och mest berömda vinhusen i Bourgogne. Få andra franska vinodlarfamiljer är i närheten när det gäller anor. Bichots vinodlarrötter går antagligen tillbaka till början av 1200-talet. Under alla förhållanden är det belagt att ätten Bichot odlade vin i Bourgogne långt före medeltiden då familjens namn dyker upp i vinhistoriska dokument för första gången. Dock ska vi fram i historien till efter Napoleonkrigen innan Bichot började handla med traktens viner. Det var 1831 som Bernhard Bichot inledde affärsverksamheten, men det var inte förrän mot slutet av 1800-talet som grundarens sonson Albert Bichot såg till att göra företaget berömt. I dag drivs Albert Bichot i rakt nedstigande led i sjätte generationen. Familjen har sex egendomar och vinodlingar över hela Bourgogne med Chablis som hjärtpunkt.

Att få punktering på bilen är aldrig roligt! Detta hände mig på kullen Les Lys i Chablis en solig höstdag i år med en vy över hela Chablis Grand Cru området. Det gör det lättare att vänta på en bärgare. Då bärgaren hade det svårt att hitta rätt fick jag uppleva den sanna arbetsglädjen i teamet från Albert Bichot som tog tag i problemet. De hittade rätt däck och fick ned mig och bil till det närmsta garaget och löste problemet så jag och mina medresenärer kunde komma i väg i tid för nästa provning. Tyvärr missade jag att prova årgång 2022 som medresenärerna fick göra och alla ser fram emot när dessa kommer till marknaden men jag kommer fortfarande ihåg 2021 provning som lovar gott för den svåra årgången som det var för vitt vin med tidig frost och hagel då mycket blev förstört. Dock de få klasarna som klarade sig har givit oss bra frukt med en härlig syra. Jag ser fram emot att släppa tre godbitar från olika lägen i Bourgogne, säger Alexander Kirshakov, Brand Manager på Nigab.