Klassiska Tullamore D.E.W. Irish Coffee i all sin prakt.

Fira internationella Irish Coffee dagen med en klassiker!

Historien bakom Irish Coffee

Den varma kaffedrinken sägs ha skapats vintern 1943 på Shannon Airport (Foynes Port) på Irland av Joseph ”Joe” Sheridan.
Sent en vinternatt 1943 lämnar ett passagerarflyg Foynes med destination New York. Efter ett antal timmar i luften blir vädret över Atlanten betydligt sämre och kaptenen tvingades vända om för att sätta sin besättning i trygghet. Ett Morse-meddelande skickas till Foynes kontrolltorn för att informera flygplatsen om planets återkomst. Restaurangen har stängt, men personalen med kocken Joe Sheridan i spetsen kallas tillbaka för att ta emot de oroliga och huttrande passagerarna och för att erbjuda dem något varmt och stärkande att dricka.

Joe blev enligt berättelsen inspirerad av de tuffa och kalla väderförhållandena och lät blanda i lite irländsk whiskey tillsammans med kaffet som sedan toppades upp med lättvispad grädde. Den varma kaffedrinken gjorde omedelbar succé och legenden säger att tystnaden lade sig i restaurangen när de utmattade och frusna gästerna inmundigade den nyuppfunna drycken. En av passagerarna ska senare ha tackat Joe för det underbara kaffet och frågat om det var så kallat ”Brazillian Coffee?”. Joe skall då ha replikerat: ”Nej, det är Irish Coffee!”

Ingredienser för 1 glas

4 cl Tullamore D.E.W. irländsk whiskey

2 tsk brunt farinsocker

1 ½ dl nybryggt starkt kaffe

Lättvispad grädde

1. Värm glaset. Lägg i farinsocker och häll på whiskeyn. Häll på varmt kaffe. Rör så att sockret löser sig.

2. Toppa försiktigt med den lättvispade grädden som du häller över baksidan på en sked så att den lägger sig som ett lock.

3. Servera (utan sugrör) och njut

William Grant & Sons är en oberoende, familjeägd dryckeskoncern som grundades av William Grant 1886. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie®, Scotch Grant’s®, Tullamore Dew®, Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry® och Milagro Tequila®.

Erik Möller Sjöstedt

Brand Manager +46709780110