Jägermeister släpper filmen Ode to Nightlife och fortsätter med initiativet #SAVETHENIGHT

Ode to Nightlife: Jägermeister fortsätter att #SAVETHENIGHT

• Filmen ”Ode to Nightlife” är en hyllning till nattlivet och dess kulturella betydelse.
  • Jägermeister fortsätter med sitt globala initiativ att långsiktigt stötta nattlivet.
  • Vem som helst kan bli en del av #SAVETHENIGHT, genom att gå med, sprida och skänka till framträdanden via www.save-the-night.com.

Stockholm, Sverige, 16 mars 2021 – Frihet, kreativitet och mänsklig kontakt - att vara en del av nattlivet innebär att vara en del av något större. Jägermeister vill nu med filmen ”Ode to Nightlife” påminna om varför nattlivet är värt att rädda. Videon är en post-modern slideshow med ikoniska bilder från nattlivet genom olika årtionden. Förutom ett manifest för nattlivet är det också ett samlingsrop för att kunna hjälpas åt att rädda natten. ”Ode to Nightlife” är en hyllning till klubbkulturen och en historia om musiker, gatukonstnärer och fashionistas som tillsammans utgör nattlivet, tillsammans med alla vi som älskar att ta del av det. Filmen är en del av Jägermeisters globala initiativ #SAVETHENIGHT, som lanserades under 2020 för att stödja nattlivet välden över. För att ta initiativet till nästa nivå förlitar sig Jägermeister nu på den brinnande passion som finns hos alla nattlivsentusiaster. Natten är mer än en tid på dygnet ­­­– det är på natten vi påbörjar vår resa mot dem vi är på väg att bli. Natten är en tid för frihet, skratt och autentiska möten. Vilket är precis varför det är en sån viktig del av vårt samhälle och kultur och varför den är värd att rädda. Både nu och i framtiden.

– Med en bakgrund djupt rotad i nattlivet är det vårt uppdrag att erbjuda ”Best Nights”, både nu och i framtiden, och göra nattlivet ännu bättre. Något som också inkluderar utmaningar bortom coronapandemin. Vi vill ge tillbaka till de som gör nattlivet möjligt. Det är vårt långsiktiga åtagande till nattlivet och dess fans världen över, säger Wolfgang Moeller, global CMO på Mast-Jägermeister SE.

Med #SAVETHENIGHT har Jägermeister haft möjlighet att ge stöd till fler än 1 500 artister, kreatörer och bartenders från fler än 60 länder. I Sverige har det bland annat anordnats spelningar med Studio Barnhus, livestreams med Johan Rensfeldt, Herbert Munkhammar, Cleo, TOKI och DJ Large samt ett producentläger tillsammans med Jeremy Olander och Vivrant. Initiativet sprider kännedom kring hur situationen ser ut för tusentals kreatörer samt de människor som saknar nattlivet och att fira natten. Det syftar till att inspirera människor över hela världen att sluta samman med Jägermeister. Eftersom nattlivet fortfarande är allvarligt hotat och utmaningarna inte kommer att försvinna med pandemin fortsätter #SAVETHENIGHT ­­– med ett tydligt budskap: låt oss alla gå samman för att rädda natten.

Det betydande ekonomiska stödet fortsätter
Genom ”Meister Fund” fortsätter Jägermeister att hjälpa till med ekonomiskt stöd till artister och kreatörer, så att de med sina olika konstformer kan nå en publik som i sin tur kan boka och njuta av deras konst via www.save-the-night.com. Från Meister Drop-In’s och Meister Classes till annat underhållande innehåll.

#SAVETHENIGHT skapar möjligheter för Jägermeisters kreativa nätverk av Meisters, över hela världen. Plattformen samlar artister och nattlivsälskare för att bygga autentiska relationer, få nya idéer och möjligheten att nå sin publik som kan visa sitt personliga stöd. Vem som helst kan ansluta sig till #SAVETHENIGHT och stötta de personer som möjliggör vårt nattliv, genom att gå med, sprida ordet om spelningarna och ge dricks till artisterna.

Det kommer mer
Jägermeister i Sverige planerar att genomföra en egen festival. Den 5 juni 2021 är det premiär för The Best Night by Jägermeister. Planeringen följer rådande restriktioner och pandemins utveckling och utlovar en upplevelse av nattlivet som inte varit möjlig på länge. I väntan på festivalen fortsätter Jägermeister att supporta nattlivet och dess kreativitet.

Alla är välkomna att gå samman med Jägermeister på www.save-the-night.com, och ta del av filmen ”Ode to Nightlife” via Jägermeisters sociala kanaler.

Daniel Bengtsdahl, Brand Manager Jägermeister
E-mail: daniel.b@nigab.se