Orange vin - Vitàurea by Settesoli - "känn historiens vingslag"

Orange vin - Vitàurea by Settesoli - "känn historiens vingslag"

Vità-serien har tagits fram för att efterlikna det vin som tillverkades i Georgien och Persien flera årtusenden innan vinet vandrade österut. Man tror sig veta att de första vinerna producerades där 8 000 år före Kristus. Från början gjordes vinerna i lerkärl som förseglades med lera eller bivax innan de begravdes under jord för att skyddas från höga temperaturer och solsken. Vid arkeologiska utgrävningar har man funnit 7 400 år gamla vinfragment i amforor och lerkärl. Orange vin är mycket trendigt och förknippas ofta med naturvinsrörelsen. Det är också populärt bland sommelierer som utnyttjar vinets mångsidighet och matvänlighet. I regel görs orange vin enligt mer eller mindre ålderdomliga metoder som vildjäsning och oxidation i källare eller under marken. Det som ger vinet sin färg är den långa macerationen där de gröna druvskalen får macerera under fritt syretillträde i flera dagar. Den långa macerationen gör att vinet får en speciell färg från mörkt gul till orange.

Med Vitàurea vill Settesolis vinmakare Mimmo de Gregorio skapa en egen stil av orange vin genom att lyfta fram mineraler, friskhet och som han beskriver det: ”fånga kraften i solen som bränner över sydvästra Sicilien”. Till Vitàurea har hela druvklasar krossats och har därefter fått macerera under fem dagar vid en temperatur som inte överstiger tio grader. Jäsningen har sedan skett vid 20 grader i rostfria ståltankar.

- Settesoli är kooperativet på Siciliens sydvästkust som förenar det småskaliga familjejordbruket med modern teknik och hög innovationsgrad. Settesoli har stora ekologiska areal och de är sedan flera år certifierat hållbara. Att Settesoli skulle komma till marknaden med orangevinet Vitàurea är därför logiskt. Som alltid med vinerna från Settesoli så bjuder även Vitàurea på mycket smak och ett strålande prisvärde, säger Patrik Mannheimer, Wine Director på Nigab.

Vitàurea by Settesoli 2022
Artikelnummer: 57509
Pris: 109 kronor
Alkoholhalt: 13%
Kategori: Orange vin, ekologiskt
Tillgängligt på Systembolaget from 16 augusti i beställningssortimentet

Doft & smak

Vitàurea har en gyllene färg med drag åt orange. Doften bjuder på en komplex explosion av blommor och frukt med aprikos, persika och liljor som det mest framträdande. Därunder finns en lite ton av vitpeppar. Smaken är frisk med en balans mellan syra och tanniner. Eftersmaken är lång och trevlig med en omfamnande och behaglig beska.

Passar till
Orange vin är mycket matvänligt och kan användas till många rätter. De har kraft att stå upp emot kraftiga och smakrika anrättningar. Det gör att vinet går att servera till många rätter där rödvin känns som det naturliga valet. Vitàurea fungerar särskilt bra till asiatiska och kryddiga rätter. Prova det till grön- och blåmögelost, charktallrikar med salami och skinka, till svamp, tryffel och många sorters fisk- och kötträtter. Vinet ska drickas nu och vinner inte på att lagras. Bör serveras kylt vid cirka 10–12 grader.

Kort om Settesoli

För mer information och eventuellt varuprov kontakta Heléne Hjort, PR Vin