Silk & Spice Red Blend – Ett vin värt att upptäcka!

Silk & Spice Red Blend – Ett vin värt att upptäcka!

Efter stora framgångar över hela världen lanseras nu Silk & Spice Red Blend i Sverige – ett äventyrligt portugisiskt rödvin för den som vill upptäcka något nytt. Silk & Spice Red Blend baseras på viner från flera av Portugals främsta vinregioner, och hyllar de historiska portugisiska sjöfararna.

Silk & Spice Red Blend 2021
Artikelnummer: 72520
Pris: 139 kronor
Alkoholhalt: 13,5%
Druvor: 35% touriga nacional, 35% alicante bouschet, 15% baga, 10% shiraz och 5% tinta roriz
Tillgänglig på Systembolaget i beställningssortimentet

Doft & smak
Vinet har en intensiv purpurröd färg. I doften dominerar mörka körsbär och toner av vanilj och kaffe. Smaken är rik och fyllig, med syra och tanniner i perfekt balans med inslag av muskot och nymald vitpeppar. Eftersmaken är lång och silkesmjuk med inslag av mörka körsbär.

Passar till
Ett brett användningsområde – mustiga köttgrytor, grillat lamm- och nötkött, linsrätter med indisk touch, grillade grönsaker och smakrika ostar. Det är bara att utforska!

Silk & Spice Red Blend utsågs till bästa köp och fick 91 poäng av Wine Enthusiast 2021.

Vinet är skapat som en hyllning till de sjöfarare som trotsade farorna och lade grunden för handelsvägarna över haven. Vinet har producerats av Sogrape som är Portugals ledande vintillverkare, med viner från hela landet i sin portfölj och export till mer än 130 länder. Ansvariga vinmakaren Diogo Sepúlveda har ett helt team av landets främsta vinodlare till sin hjälp. De mestadels lokala druvsorterna kommer från olika regioner i Portugal.

Vid slutet av 1400-talet blev Portugal Europas centrum för de allra första långresorna över haven. 1492 nådde Columbus Amerika och bara fem år senare fick Vasco da Gama uppdraget att finna sjövägen till Indien. Det var en farlig och kostsam resa som de fyra skeppen gav sig av på sommaren 1497, och först i maj nästa år nådde man fram till Indien. När Vasco da Gama återvände till Lissabon efter två år var skeppen fyllda av silke och kryddor. Sjövägen till Indien var öppnad.

• Silk & Spice Red Blend är ett vin som hyllar Portugals stolta tradition av upptäcktsfärder över haven. Det är ett matvänligt vin som passar mycket bra till världens många läckerheter, säger Karl Bengtsson, Brand Manager på Nigab.

För mer information, bilder samt varuprov,
kontakta Heléne Hjort, PR-Vin, helene@nigab.se