Tullamore Irish Coffee

Skåla med en irländsk klassiker på kaffets dag

Idag, den 29 september firas kaffets dag i Sverige. Det finns en uppsjö olika kaffevarianter att välja mellan men den godaste är givetvis irländsk. Skåla in helgen och fira kaffets dag med en värmande Irish Coffee. Här är originalreceptet på världens mest sålda kaffedrink.

Kaffe är en av världens mest älskade drycker och man uppskattar att det dricks mer än 400 miljarder koppar kaffe varje år. Svenskarna dricker i snitt ungefär 3 koppar kaffe per dag, vilket gör oss till ett av de mest kaffeälskande länderna i världen.

Imorgon uppmärksammas kaffets dag i Sverige och vad passar inte bättre än att skåla in helgen med världens mest populära kaffedrink – en Irish Coffee. Originalet dricks varm, med den irländska whiskeyn Tullamore D.E.W. och kall lättvispad grädde. Här är originalreceptet på den irländska klassikern.

IrishCoffee – En värmande klassiker

Du behöver:
– 4–5 cl Tullamore D.E.W.
– 2 tsk farinsocker
– Ca 10-12 cl varmt kaffe
– Vispgrädde

Se till att alla ingredienser är klara innan du börjar blanda din Irish Coffee. Du vill inte att kaffet svalnar medan du vispar grädden.

Så gör du:
1. Brygg kaffet enligt sedvanlig metod (8g kaffe/1,5 dl vatten)
2. Skaka grädden lätt i en shaker tills grädden har samma textur som smält glass.
3. Fyll glaset med kokande vatten så att glaset värms upp ordentligt innan du börjar.
4. Fyll det nu tomma och varma glaset i ordningen: farinsocker, Tullamore D.E.W. och varmt kaffe. Blanda därefter alla ingredienser generöst så att sockret löses upp.
5. Toppa upp till kanten med den luftiga grädden över en sked för att få ett fint lager på toppen.
6. Strunta i sugröret och upplev harmonin mellan den heta kaffeblandningen och den svala grädden.