Tre lyxiga och enkla cocktails på endast tre ingredienser – Här är nya D.E.W. Drinks

Att komma på en god drink att bjuda gästerna på är inte helt lätt – ofta blir det en klassisk GT, en Dry Martini eller ett glas bubbel. För att inspirera till mer kreativa cocktails har William Grant & Sons tillsammans med Bar Brahe i Stockholm skapat nya D.E.W. Drinks: Tre enkla och välsmakande drinkar med endast tre ingredienser.

En middag kan höjas till nya nivåer av en frisk välkomstdrink eller en lyxig cocktail. Men det är lätt att halka in i gamla hjulspår och göra samma drink som man alltid brukar göra. Det kanske är läge att blanda en ny spännande cocktail – men som inte är allt för tidskrävande eller komplicerad.

Tullamore D.E.W. lanserade D.E.W. drinks 2019 för att påvisa enkelheten med att blanda goda drinkar hemma och uppmana till att testa nya vägar och metoder. Nu är D.E.W. Drinks tillbaka i ny kostym – denna gång under Bar Brahes flagg. Grunden är densamma, tre drinkar på endast tre ingredienser. Men i år har drinkarna fått en exotisk touch med inspiration av banan, karibisk rom och päronsirap.

Mole Model med en fräsch banansmak, Jam Session som baseras på Tullamore D.E.W. XO med inslag av karibisk rom och My Pear Lady, en uppfriskande highball med smak av päron, har tagits fram av Bar Brahes barteam Denise Sjöberg och Paul Broberg.

Bar Brahe slog upp portarna till den nya baren 2022. Här ska jazzscenen med livegigg och välarbetade cocktails återskapa stämningen på klassiska Hôtel Reisen vid Skeppsbron i Gamla stan.

– Vi på Bar Brahe gör innovativa drinkar som inspirerar folk. D.E.W. Drinks visar på ett perfekt sätt hur lätt det kan vara att göra riktigt delikata cocktails utan att det tar hela kvällen, säger Denise Sjöberg, barchef på Bar Brahe.

Drinkarna finns tillgängliga på Bar Brahe från 14 mars till 14 april till priset av 175kr.

Så blandar du D.E.W. Drinks

Mole Model

45 ml Tullamore D.E.W. 12 YO

7,5 ml banansirap*

2 droppar Mole Bitter

Rör, sila upp på is i rocksglas. Garnera med en torkad bananskiva.

Jam Session

45 ml Tullamore D.E.W. XO

30 ml laktofermenterat björnbärssocker**

22,5 ml limejuice

Skaka med is. Dubbelsila upp i coupetteglas.

My Pear Lady

45 ml Tullamore D.E.W.

20 ml lagerblad – och päronsirap***

100 ml vatten

Addera alla ingredienser i en ISI Twist & Sparkle (eller annan kolsyrningsmetod, ej soda stream). Se till att vätskan är ordentligt kall innan du kolsyrar och låt vila mellan första och andra kolsyrning. Låt även drinken vila innan du serverar. Har du inte tillgång till kolsyrning av hela drinken, byt ut vattnet mot sodavatten. Servera i highballglas på is med en päronskiva.

* Banansirap

1 del banan (hela frukten med skal), 1 del socker. Hacka i mindre bitar och lägg i en lufttät behållare med sockret. Låt stå i 24 timmar, rör runt så allt socker har löst sig av fruktjuicen, sila av frukt och skal med silduk. Redo för drink!

** Laktofermenterat björnbärssocker

1 del björnbär på ¾-delar socker. Dags för lite fermentering! I en ren behållare lägger vi i hoprörda bären med marginal (ca ⅔) med fermentationslock. Äger du inte ett sådant kan du fylla en plastpåse med vatten och sätta i burken med bären. Det viktiga är att luft ska kunna komma ut men inte i! Låt stå i tre dagar. Sila av med silduk och buteljera.

*** Lagerblad – och päronsirap

75 g päron, 50 g socker, 2 lagerblad. Skala och dela päronen, rör ihop med socker och tillsätt lagerblad. Låt stå över natten, rör ut sockret och sila genom silduk. Väg upp färdig vätska och syra upp det med 1,5% äppelsyra (har du inte tillgång till äppelsyra kan du använda citronsyra som finns i vanliga livsmedelsbutiker). Ta en liten del av sirapen och vispa i pulvret, addera sen i hela satsen.

För mer information, vänligen kontakta:

Hermine Bond, Spotlight
Mobil: 070 720 09 71
Mail: hermine.bond@spotlightcom.se

Om Tullamore D.E.W.
Tullamore D.E.W. är Sveriges mest sålda irländska whiskey och den näst största i sin kategori globalt. Tullamore D.E.W. grundades 1893 av Daniel E Williams och är originalwhiskeyn i Irish Coffee. Varumärket tillhör William Grant & Sons, en oberoende familjeägd sprit-tillverkare grundat av William Grant 1886. Idag drivs företaget av femte generationen Grant som tillverkar några av världens ledande spritsorter. Exempelvis Glenfiddich®, The Balvenie® Scotch Grant’s® Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila och Tullamore D.E.W.®.

Om Bar Brahe
Bar Brahe ligger i Hôtel Reisen på Skeppsbron 12 i Gamla stan i centrala Stockholm. Konceptet liknar den amerikanska förbudstidens speak easy-barer. I den historiska miljön med mörka, mjuka träfärger kan gästerna njuta av välarbetade cocktails, jazzscen och livegigg varje torsdag. Följ Bar Brahe på Instagram @bar.brahe.