Tankar kring er AI-Satsning

Reflektioner inför er AI-satsning

AI-flugan växer och vid det här laget är de flesta medvetna om de enorma möjligheter det bringar företagen. Trenden ser inte ut att stagnera den kommande tiden, snarare tvärtom. Trots att en AI-satsning kan medföra stora kostnader visar studier att majoriteten av företagen som satsade på AI tidigast, så kallade ”early adopters”, nu får ekonomisk avkastning för det. Att satsa på AI är naturligtvis inte bara guld och gröna skogar, det kan vara problematiskt ur data-, kostnads- och känslomässiga perspektiv. Satsningar på AI kräver att företaget har en del punkter i åtanke, vinsten till trots.

Reflektera över system och datainsamling

Innan AI-satsningen implementeras i praktiken är det av stor vikt att hålla koll på företagets system och datainsamling. Följer insamlingen dagens integritetsregler, exempelvis GDPR i samband med ärendehanteringen? Insamlande av data sker ofta numera per automatik och före AI-satsningen bör därför företaget se över att data inte innehåller felaktigheter eller bryter mot riktlinjer. Det bör även kontrolleras att AI-systemet som ska implementeras är transparent i sina algoritmer, så att företaget på samma ärliga vis som innan kan förklara hur processer fungerar och sköts.

Att etablera AI i företagets befintliga system kan vara en svårighet. Om tillräckligt med kunskap finns kring det egna systemet kan AI:n byggas in i den befintliga plattformen. Detta kan underlätta för resterande medarbetare som använder plattformen. Istället för ett stort förändringsarbete och en överföring ska genomföras så räcker det med att fortsätta arbeta på samma plattform.

Räkna på lönsamheten

Har företaget tillräckligt med kompetens för att bygga ett eget AI-system? I många fall är det inte så. Om kunskaperna faktiskt finns kan risken existera att arbetet blir för dyrt, i och med de resurser som krävs i form av tid och teknikkostnader. Idag finns ett utbud av mjukvaruleverantörer som erbjuder färdiga system och tjänster, allt från ärendehanteringssystem styrt via AI till molnbaserade paket. För att välja ett lönsamt alternativ bör företaget räkna på vad som lönar sig i längden. Det kan möjligtvis upplevas svårt att räkna på till en början, men det viktigaste är att få någon form av uppfattning.

Behandla känslor och etiska frågor

Att implementera AI kan vara lönsamt på många sätt och vis, men det går inte att bortse från den orolighet som den kan medbringa. Att förbereda sig inför en AI-satsning kräver inte bara hänsyn till data och kostnader, utan även till de mänskliga känslorna och etiska funderingar som kan uppstå. AI implementeras i många fall med vinst, produktivitet och effektivitet som mål. Därför kan risken uppstå att den moraliska delen rentav glöms bort. Det är viktigt att komma ihåg att detta är minst lika viktigt, om inte kritiskt, för att AI och data inte ska missbrukas och användas på ett oetiskt vis. Finns det några potentiella etiska risker vid er implementering av AI? Finns det risk för att historiska fördomar sprids vidare genom AI:n? Exkluderar AI:n någon grupp eller är den fullkomligt objektiv? Relevanta frågor bör behandlas, framför allt av IT-ansvariga och ledningsgruppen. Att våga lyfta fram och diskutera etiken inom företagskulturen kommer gagna er i AI-satsningen.

• Nya produkter, tjänster

• Stockholm

Från början utvecklade Nilex mjukvaror för att effektivisera hanteringen av IT-tjänster och infrastrukturer i företag och organisationer. Genom att utveckla, implementera och stödja ITSM lösningar har Nilex hjälpt tusentals organisationer/företag att hantera sina operativa processer genom förenkling och effektivisering av arbetet

Greger Nilsson