​Ny hållbarhetsstrategi för NilsonGroup: vill leda skobranschen mot en mer hållbar framtid

Marknadsledande skokoncernen NilsonGroup växlar upp sitt hållbarhetsarbete med en ny, offensiv strategi som innebär ett tydligt ställningstagande och ett ökat ansvar inom flera hållbarhetsområden.

- Det är dags att ta ett ännu större ansvar för en hållbar utveckling i hela skobranschen och genom hela värdekedjan, säger Charlotta Svarfvar, Head of Sourcing and Sustainability på NilsonGroup.

NilsonGroup har sedan flera år tillbaka arbetat aktivt för att förbättra hållbarheten utifrån ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Även om bolaget har kommit en bit på vägen, är det långt ifrån i hamn.

- Det övergripande målet för oss är dels att få med skobranschen på tåget mot en hållbar utveckling och konsumtion i linje med FN:s definitioner, dels att driva vår egen verksamhet på ett hållbart sätt, säger Charlotta.

”Footprint in fashion, not on the planet”

I strävan mot NilsonGroups hållbarhetsvision ”Footprint in fashion, not on the planet” har de valt att fokusera sitt arbete inom fem områden som är extra viktiga och som kan göra störst skillnad de kommande åren: Hållbara produkter - Ansvarsfull produktion - Ansvarsfull konsumtion - Ansvar för klimat och miljö - Goda relationer och en hållbar organisation.

Inom samtliga fokusområden finns olika mål som ska uppnås inom en femårsperiod - de rör sig om allt ifrån strategiska satsningar till konkreta och långsiktiga lösningar. Utöver det kommer flera initiativ att införas redan under 2020 för att underlätta för kunderna att göra medvetna val.

- Vi tror på att vara transparenta i alla led. Genom att erbjuda produkter och tjänster som bidrar till en mer hållbar skokonsumtion, ska vi göra det enkelt för våra kunder att handla mer hållbart, säger Charlotta

För mer information kontakta:

Charlotta Svarfvar, Head of Sourcing and Sustainability
E-post: charlotta.svarfvar@nilsongroup.com
Mobil: +46 702 194955

• Miljö, energi

NilsonGroup är Skandinaviens ledande skokoncern. Våra butikskoncept; DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt franchisebaserade Ecco Stores samlas under ett gemensamt tak: FEETFIRST. I våra butiker och online kan vi erbjuda något som passar för alla. Ett oslagbart utbud i kombination med starka varumärken.