Brandexperience – Inifrån och ut – The Nine Yards Way

Sanningen är den att de allra flesta ägare av ett varumärke, oavsett om man heter Volvo, Lena PH, Amnesty, Migrationsverket eller AIK arbetar med Brand Experience.

Några gör det väldigt medvetet, men de flesta gör det utan att reflektera särskilt mycket över det. Och oavsett så är varje möte med ett varumärke helt avgörande för vilka associationer som skapas.

Brand Experience är alltså ett tankesätt kring eller ett förhållningssätt till varumärken och varumärkeskommunikation. Som innebär att alla möten med ett varumärke, oavsett kanal, är en upplevelse som i slutändan mynnar ut i vad man tycker och tänker om varumärket. Omedvetet eller inte, att vara noga med att skapa en positiv upplevelse när varumärket möter sin publik är ju egentligen en fullständig självklarhet. Och det har varit självklart i alla tider.

Vi tror också på kraften i engagerade människor och vår tro är och har därför alltid varit, att varumärken, organisationer, företag och människor alltid byggs inifrån och ut. Och vad menar vi med det? Jo, de flesta varumärken har fullt fokus på hur de ska kommunicera utåt till sina definierade målgrupper, men glömmer ofta av den allra mest självklara målgruppen, deras anställda. Låt säga att ni skapar den bästa kommunikationen som någonsin skådats, utåt till era externa målgrupper. Där all kommunikation är rosor och solsken, men helt plötsligt så berättar era anställda att de inte alls trivs på sitt jobb. Att de är missnöjda med sin arbetsgivare, eller inte alls tror på det som sägs i reklamen. Då blir det en konflikt där det som sägs om och av varumärket inte stämmer överens. Och vem tror man på då i slutändan? Ja, givetvis på de anställda, för vi människor har alltid med oss i bakhuvudet att företag gör reklam för att sälja, men att människor skulle ljuga om sin arbetsplats känns inte logiskt. Därför är det av stor vikt att alltid se till sin allra viktigaste målgrupp, de anställda. För tror de på varumärket de jobbar för, trivs på sitt jobb och är engagerade så blir de automatiskt ambassadörer och berättar det vidare. Och det våra vänner, är den bästa kommunikationen ett varumärke kan få.

Just I dessa tider är vi otroligt stolta över att kunna kalla oss för ett Great Place To Work© (GPTW) certifierad byrå! Det är inte bara ett kvitto på att vi har en sund och utvecklande arbetsplats, utan också att certifieringen överensstämmer med vår tro, våra värderingar och vår strävan att hela tiden utveckla oss som team och på individnivå.

Det betyder otroligt mycket för oss, att leva som vi lär – Inifrån och ut.

Lite så tänker vi kring Brand Experience och då har vi bara skrapat på ytan.

Under året kommer vi därför fördjupa oss kring begreppet Brand Experince och lyfta det från olika perspektiv.

Så följ oss här för att bli inspirerad, glad, frågande, och nyfiken på mer om oss.

//Vännerna på Nine Yards

Läs mer om oss och vår GPTW certifiering här http://www.nineyards.se/om-oss/

• gptw
  • gptwcertified