NINE YARDS VÄXER OCH VÄXLAR ÄGARE FÖR FRAMTIDEN.

Brand Experience byrån Nine Yards fortsätter att växa och utvecklas. 2016 blev ett bra år för byrån, omsättningen ökade med 19% till 121 MSEK och byråintäkten växte med 10%.

”- Vi är supernöjda med det vi gjort för våra kunder och de nya nordiska och globala uppdrag vi vunnit under 2016 och början av 2017. Vi upplever att vi har ett riktigt vasst erbjudande och att vi konstant gör ännu bättre grejer åt våra kunder.” säger VD Göran af Klercker.

Byrån grundades 2004 av Janne Björge, Fredrik Göransson, Evelyn Klavberg och Rasmus Jakobsson. I mitten av Juni kommer byråns största ägare, Styrelseordförande och grundare Janne Björge stiga åt sidan och lämnar plats för fyra nya ägare:

Daniel da Silva, Executive Creative Director och anställd i byrån 2005.

Göran af Klercker, VD sedan mars 2016, tidigare styrelseordförande.

Daniel Eriksson, Kundansvarig på byrån sedan 2010.

Mats Nilsson, ansvarig för Nine Yards Malmö sedan starten 2013.

”- Nu är ägandet, ledningen och byrån i ett fantastiskt skick, en stabil byrå med superstark kultur och en tydlig bild av vad de är, och vad de inte är.” säger Janne Björge och fortsätter ”Jag är otroligt stolt över det vi byggt sedan vi grundade byrån 2004, det har varit en galen resa. Nu är byrån redo, och jag känner att min roll inte är lika tydlig längre och det är med varm hand jag lämnar över stafettpinnen till morgondagens ledare.

Jag tittar på mina kollegor och mina vänner på kundsidan och ler, - det är mycket att tycka om, och vi har sedan starten omsatt nästan en och en halv miljard på att skapa relationer och engagemang för några av nordens starkaste varumärken, men nu är det dags att låta starka ben att ta byrån vidare. Jag kommer alltid att vara grundare till byrån, och min lojalitet är 100%, men det operativa arbetet är klart nu, för mig i alla fall.

Janne Björge säljer tillbaka samtliga aktier till övriga delägare och lämnar som styrelseordförande under juni för att ägna sig åt egna nya projekt. Utöver föreläsningar om varumärken, relationer & entreprenörskap har Janne investerat i en Londonbyrå tillsammans med Kevin Jackson och även i projektet ”Second Opinion”.

Övriga grundare ökar nu sitt ägande och fortsätter vara operativa i bolaget.

”- Det känns fantastiskt spännande och inspirerande att vi tar in nya delägare som vi vet blir starka spelare och bra ledarskap för byråns framtid.” säger medgrundaren av Nine Yards, Rasmus Jakobsson, som nu också tar ett större ägande för byråns framtida strategiska satsning tillsammans med Fredrik Göransson på Stockholmskontoret.

"- Efter att ha jobbat som ledare på byrån i snart 12 år känns det oerhört roligt och väldigt rätt att kliva in som delägare. Men det är såklart med blandade känslor när vår underbara grundare Janne Björge samtidigt tackar för sig” säger Daniel Da Silva och fortsätter ”Byråns momentum påverkas inte utan blir snarare starkare av detta och Janne fortsätter att vara en betydande familjemedlem, även om det blir på distans. Nu ligger fokus på att skapa ännu bättre, mer framåtlutade upplevelser för våra kunder och att fortsätta växa med dem. Vi har flera nya uppdrag som visar hur företag alltmer tänker i upplevelsetermer när de planerar sina viktigaste kommunikationstillfällen."

Rasmus Jakobsson                            Fredrik Göransson                           Daniel da Silva

Rasmus Jakobsson tar över som Styrelseordförande i mitten av juni och med sig har han Fredrik Göransson, Evelyn Klavberg och Daniel Da Silva, som är de övriga styrelsemedlemmarna. Samtidigt avslutar Janne successivt sina pågående projekt fram till sommaren, lämnar med stadig hand över rodret och sätter kurs mot nya utmaningar.

Frågor kring ovanstående besvaras av:

Göran af Klercker - 0733835423

Janne Björge - 0734167300

Rasmus Jakobsson - 0734167301

Fredrik Göransson - 0734167303

Daniel Da Silva - 0734167304

Nine Yards är en strategisk, taktisk och kreativ kommunikationspartner för svenska och nordiska företag och organisationer som vill utveckla och aktivera sina varumärken - Inifrån och ut.

Nine Yards skapar tillväxt genom Brand Experience.