Cecilia Blanck, Magnus Andén och Gerd Andén föreläste utifrån rubriken "Jag är en fri medborgare och lever ett självvalt liv”. Foto: Agneta Berghamre Heins

Nu börjar vi publicera föreläsningarna från Livets möjligheter

Under 2023 kommer vi på Nationellt kompetenscentrum anhöriga (Nka) publicera de inspelade föreläsningarna från konferensen Livets möjligheter. Konferensen anordnades i slutet av oktober förra året och handlade om hur man kan möjliggöra ett livslångt lärande för personer med flerfunktionsnedsättning, deras anhöriga, personal och beslutsfattare.

Varje vecka kommer du kunna ta del av en ny föreläsning från konferensen. Alla publicerade föreläsningar hittar du på Nka Play – sidan uppdateras löpande med nya föreläsningar under året.

I skrivande stund finns det tre publicerade föreläsningar:

• Inledningsanförande av tidigare socialministern Bengt Westerberg – se inledningsanförandet

• "Jag är en fri medborgare och lever ett självvalt liv", Magnus Andén, Cecilia Blanck och Gerd Andén – se föreläsningen

• Väntesorg – om att leva i dödens närhet, Anna Pella och Lotta Frecon – se föreläsningen

Håll utkik på vår webbsida för att inte missa när nya föreläsningar släpps!

Konferensen anordnades av Nka i samarbete med Anhörigas riksförbund, Bräcke diakoni, Centrum för forskning om funktionshinder vid Uppsala universitet, Centrum för sällsynta diagnoser, FUB, RBU, Svensk neuropediatrisk förening, Stiftelsen JAG, Synskadades riksförbund och Ågrenska.