Pressmeddelande -

Ny rapport om hiv presenteras idag av Riksförbundet Noaks Ark: Nya utmaningar kräver handling

Hiv är fortfarande ett pågående och allvarligt hot i många delar av världen. I Sverige får en till två personer per dag diagnosen hiv, det vill säga runt 450-500 personer per år. Men mörkersiffran, de som inte vet om att de har hiv, är ungefär 10 procent, enligt Folkhälsomyndigheten.

Idag är 40 procent av personer som lever med hiv 50 år eller äldre. I takt med högre ålder följer också risken för följdsjukdomar. År 2030 kommer 84 procent av de som lever med hiv ha minst en åldersrelaterad följdsjukdom. Personer som lever med hiv drabbas i större utsträckning av hjärt-kärlsjukdom, cancer, diabetes och osteoporos. Följdsjukdomar kan orsakas av hivläkemedel, immunaktivering på grund av sjukdomen och/eller livsstilsval.

En annan utmaning för Sverige är sena testare, det vill säga de som inte testas och diagnostiseras förrän immunförsvaret blivit påverkat och personen har blivit sjuk:

-Sena testare är inte unikt för oss, men det är ett stort problem i Sverige. Problemet är att mortaliteten ligger högt i den här gruppen, över 10 procents dödlighet. De utgör också en källa till fortsatt smittspridning till skillnad från välbehandlade personer med hiv. Vi har följt problemet under många år och trots att vi har försökt att uppmärksamma det har det inte skett någon tydlig förbättring. Om vi sänker garden och skär ner resurser kommer hiv att slå tillbaka – det är en slug fiende, säger Anders Sönnerborg, professor Karolinska Institutet, överläkare Karolinska Universitetssjukhuset.

Idag finns fortfarande stor okunnighet och rädsla bland befolkningen visar en SIFO-undersökning kring svenskars attityder till vardagssituationer med hiv. Hela 60 procent av de som deltog i undersökningen tror inte att smittfri hiv existerar. Var tredje person uppger att de inte skulle hjälpa en person med hiv med första hjälpen. Över 70 procent skulle inte tungkyssa en person med hiv.

Riksförbundet Noaks Ark är en hivorganisation som samlar ett nätverk av regionalt verksamma föreningar i Sverige. Föreningarna erbjuder aktiviteter och stöd i olika förmer för den som lever med hiv eller är närstående. Noaks Ark arbetar också förebyggande mot hiv och andra sexuellt överförda infektioner och genom informations- och utbildningsinsatser vill organisationen bidra till ökad kunskap och medvetenhet om hiv. Flera av Noaks Ark-föreningarna erbjuder också hivtestning med snabbsvar. För mer information, se gärna www.noaksark.org.