Stresskolan del 1 - Vår förändrande omvärld

De senaste 25 åren har vårt samhälle förändrats och jobbet tar ofta en stor del av vår tid. Dagens miljö är full med intryck, information och avbrott. Men med en hjärna som är utvecklad för ett jägar- och samlarliv på savannen är vi dåligt rustade att möta samhällets utmaningar. Det påverkar hur vi mår och idag är stress en vanlig arbetsskada.

Vår förändrande omvärld

Under de senaste 20 åren har vår omvärld förändrats och vi har gått från en industriell ekonomi till en kunskapsekonomi. Detta är något som har påverkat både vårt arbetsliv och privatliv. Det ställs högre krav på effektivitet och lönsamhet. För att möta dessa nya krav har företag och organisationer blivit mer slimmade och plattare, arbetstagarna blir färre men måste ta mer ansvar. Samtidigt har vi blivit mer tillgängliga och globaliserade med den nya tekniken. Vi kan jobba vart vi vill och när vi vill; gränserna mellan arbetsliv och fritid har suddats ut på gott och ont. Det är ett hårt och intensivt arbete för vår hjärna när arbetsbelastningen ökar och vi får kämpa för att hitta nya förhållningssätt till det överflöd av intryck och information som finns i vår vardag. Troligen kommer vår hjärna att vänja sig vid det nya tempot och högre flöde av intryck om en generation eller två.

Hjärnan är det organ som relativt till sin vikt tar mest av kroppens energi, cirka 20 procent per dag. Vi fattar varje dag tusentals beslut, stora som små. Ofta går det fort och på rutin och kostar inte allt för mycket energi. Men vi har också viljestyrda processer som är långsammare och tar mer energi. Exempel på viljestyrda processer är allt som innebär nytt tänkande, komplicerat tänkande och planering. Vi styr koncentrationen med vilja och därför är det en tankestyrd process. Hur bra vi är på att hantera vår viljestyrka spelar roll för oss hur det går i livet men som alla förmågor går detta självklart att träna upp.

Frassel

Har du också känt att när du är på jobbet har du svårt att få saker gjorda för att du ständigt avbryts av din omgivning? Att bli avbruten i sitt arbete och hitta tillbaka till koncentrationen kan ta upp till tretton minuter för hjärnan. För många är detta vanligt och det finns ett amerikanskt begrepp som beskriver den här typen av överbelastning i hjärnan, Frassel. När man befinner sig i Frassel är hjärnan överbelastad av intryck och avbrott så att hjärnan får svårt att fokusera. När vår hjärna är riktigt överbelastad kan den jämföras med att den inte har sovit på 24 timmar. När man utsätts för alltför mycket intryck och information försämras förmågan att styra koncentrationen och använda de viljestyrda funktionerna i hjärnan. Produktiviteten går ner och man fattar sämre beslut och får ofta mindre gjort. I en förlängning leder överbelastning till stressproblematik som innefattar bland annat trötthet, minnes- och koncentrationsproblem.

Fyra tips för att jobba mer arbeta mer energismart

1. Vad avbryter dig?
För att jobba energismart med hjärnan behöver man veta vad det är som tar energi ifrån den. Börja reflektera över vad det är som avbryter dig och gör någonting åt det. Kanske är det kollegor, mobilen eller mejlen som avbryter dig?

2. Multi-taska inte
När det känns som man får lite gjort och blir stressad är det en vanlig reaktion att man försöker göra flera saker samtidigt. Det tar dock väldigt mycket energi och utförandet kan bli upp till 40 procent sämre. Vår hjärna är utformad för att koncentrera oss på att göra en sak i taget.

3. När är bäst tid för dig?
Fundera på när du arbetar bäst på dygnet. De flesta människor har bäst koncentration på förmiddagen eftersom de då är utvilade och har ätit frukost. Det kan därför vara lämpligt att förlägga större arbetsuppgifter då. På eftermiddagen är det många som blir lite tröttare eftersom de ansträngt hjärnan under en längre tid. Då kan det vara lämpligare att utföra mer rutinmässiga uppgifter som att svara på mejl, gå på möten eller gå igenom material. Eftermiddagar lämpar sig också bra att genomföra kreativa uppgifter eftersom hjärnan då ofta befinner sig i ett mer avslappnat läge. Detta är självklart väldigt individuellt.

4. Låt hjärnan få en paus
Det viktigaste av allt är att låta hjärnan få paus, gärna en gång per timma och låta hjärnan gå på tomgång emellanåt. Låt helgerna vara jobbfria så får du en mer utvilad hjärna till nästa vecka. En bra sömn är viktigt, arbetar du över 55 timmar per vecka löper du tre gånger så stor risk att få sömnstörningar än de som arbetar 40 timmar. För en längre återhämtning är det viktigt att man tar minst tre veckor sammanhängande semester minst en gång om året, eftersom hjärnan börjar gå in i vila och återhämtning först efter två veckor. Starka sociala nätverk och delade upplevelser är viktiga ingredienser för att skapa lycka och motverka stress. Lyssna på din kropp och alla dess symptom och ta den på allvar eftersom din livsstil annars kan leda till utbrändhet.

Stresskolan är baserad på boken Hjärnsmart- Din guide till ett lugnare och lyckligare (arbets)liv, Boel Swartling.

• Dryck