Nobina, Skånetrafiken och Ängelholms kommun samarbetar i unikt elbussprojekt

I ett unikt elbussprojekt tar Nobina, Skånetrafiken och Ängelholms kommun ett stort steg mot en mer hållbar kollektivtrafik. Från och med den 31 januari kommer, för första gången, majoriteten av bussarna i en svensk stad att vara batteridrivna.
– Det är ett spännande projekt och ett stort steg för både Nobina och branschen, säger Magnus Linné, projektledare från Nobina.

Fem av åtta bussar i Ängelholms stadstrafik kommer att köras med 100 procent grön eldrift. Det är ett fullskaligt pilotprojekt i syfte att samla in så mycket information som möjligt om eldrift i stadstrafik.

– I och med att det gäller ett helt linjenät för elbussar går vi in med en bred ansats. Det gäller inte bara det tekniska om hur en elbuss fungerar i trafik – nu undersöker vi också hur ett linjenät där majoriteten av fordonen är elbussar fungerar. Det är ett väldigt intressant projekt för att utvärdera och se vilka möjligheter som finns för elbussar i stadsmiljö, säger Magnus Linné.

Spännande utveckling
För Skånetrafiken är projektet viktigt för utvecklingen och man ser entusiastiskt fram emotresultatet.

– Det är både spännande och viktigt för Skånetrafikens utveckling att vi fått möjligheten att testa marknadens senaste bussar i stadsmiljön. Det är ett projekt som kan resultera i nya möjligheter för busstrafik i stadsmiljö, säger Kasper Kalén, affärsutvecklare Skånetrafiken.

Magnus Linné fyller i:

– Stadstrafik i mindre städer, med låg hastighet och korta avstånd mellan hållplatser i en ofta trång bebyggelse är helt optimal för ren eldrift. Vi på Nobina är stolta över att göra detta tillsammans med våra partners för att utveckla framtidens kollektivtrafik.

Grönare och tystare
Alla fem batteribussar, som är kinesiska 12 meters BYD-K9 bussar, laddas på depån under natten. Laddningen kommer från bra miljövals-el. Det innebär el från sol-, vind- och vattenkraft som är producerat på ett hållbart sätt – och ger minimala klimatutsläpp utan hälsofarliga avgaser från motorn. Dessutom innebär elbussarna en tystare miljö både på och utanför bussen.

– Det ska bli väldigt roligt och spännande att se vad våra kunder ombord och övriga invånare i Ängelholm tycker om bussarna, säger Kasper Kalén, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Från Nobinas håll ser man projektet som ett led i utvecklingen mot en mer hållbar kollektivtrafik, framförallt för tätortstrafik.

– För oss är det självklart otroligt viktigt att jobba för att påverka miljön så lite som möjligt, och det gör vi på olika sätt. Vad gäller framtida elbussar i andra städer så ser vi också möjligheter, säger Martin Atterhall, Bus Fleet Manager på Nobina.

Ladda på din uppladdningsbara buss
Under den senaste tiden har stadsbussarna i Helsingborg utrustats med USB-uttag för laddning av mobiltelefoner och andra enheter. Kunderna uppskattade satsningen som har prisats i sociala medier. Eftersom efterfrågan fanns i Ängelholm valde Nobina att bjuda på tjänsten. För någonstans är det logiskt att det ska gå att ladda telefonen på den laddbara bussen.

• ängelholm
  • elbuss