Konstnären Magda Lundberg utforskar beslutstagande i utställning på Miss Clara

Konstnären Magda Lundberg utforskar beslutstagande i utställning på Miss Clara

I utställningen 29,7 som visas på Miss Clara by Nobis mellan den 25 september och 25 december utforskar konstnären och serieskaparen Magda Lundberg hur beslutstagande inom skapandeprocessen formar slutresultatet. Utställningen består av ett antal verk som alla vuxit fram genom en kombination av genomtänkta val och spontana infall.

Utställningen består av en samling målningar och tecknade enrutingar som kommit till under det senaste året då Magda Lundberg varit verksam som både konstnär och serieskapare. I verken som nu visas på Miss Clara by Nobis undersöker Magda hur de beslut som tas under skapandeprocessen formar slutresultatet snarare än en vision som bestämts på förhand. Vårdslöshet möter omsorg är ledord i den kreativa processen.

- Att måla är för mig som ett enda långt beslutstagande. Man gör sitt bästa, hoppas att det tidigare beslutet hjälper det senare och sen att slutresultatet blir en tavla värd att spara. Många gånger blir jag inte nöjd och målar över den färdiga tavlan med en ny, säger Magda Lundberg, konstnär och serieskapare.

Verken på Miss Clara by Nobis är gjorda i varierande tekniker, där många lager vattenfärg blandas med plumpa färgsjok. Utöver målningar visar Magda även ett urval av sina tecknade enrutingar som publicerats i flertalet tidskrifter, så som DN och Galago. Enrutingarna består av vardagshumoristiska budskap med stor igenkänningsfaktor.

Om Magda Lundberg
Magda, 29,7 år gammal, är verksam konstnär och serieskapare. Sedan 2014 har hon haft årliga utställningar i egen regi. Utöver detta har hon ställt ut på Höganäs Konsthall, gjort skivomslag till artister samt sålt konst till otaliga konstföreningar. Idag studerar hon andra året på Serieskolan i Malmö där hon utvecklar sitt formspråk och berättande som ett komplement till sitt måleri.
Hemsida Magda Lundberg magdalundberg.se/

Om utställningen på Miss Clara by Nobis
Utställningen visas på Miss Clara 25 september 2020 – 25 december 2020. Kollektionen säljs i begränsad upplaga.

Nobis Hospitality Group är en av Nordens ledande koncerner inom hospitalitynäringen och innefattar kända varumärken som Operakällaren och Café Opera samt designhotellen Nobis Hotel Stockholm, Nobis Hotel Copenhagen, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Hotel J, Stallmästaregården och nyöppnade Blique by Nobis.