Miss Clara by Nobis och kvinnlig konstnärsjury söker nu verk till utställningen Konsten att vara kvinna

Ansökningen till den femte upplagan av Miss Clara by Nobis utställning Konsten att vara Kvinna har nu öppnat. De vinnande verken kommer att hängas på designhotellet och presenteras med en vernissage på internationella kvinnodagen den 8 mars. De vinnande bidragen handplockas av en kvinnlig jury. Juryn består av Charlotte Manning, poet och talare, Caroline Dalenson Anchér, medgrundare och Director av galleriet Carling Dalenson, samt Niki Rollof, inredningsarkitekt och grundare av Studio Niki Rollof.

Alla som definierar sig som kvinna kan ansöka om att bli en del av den öppna utställningen. Såväl amatörer som professionella konstnärer i alla åldrar välkomnas. Vilka verk som slutligen visas på designhotellet med vernissage den 8 mars bestäms av en jury om tre kvinnor som på olika sätt verkar för konsten.

Byggnaden som idag huserar Miss Clara by Nobis var tidigare flickskolan Ateneum. Hotellet har fått sitt namn från den färgstarka föreståndarinnan Clara Strömberg, som huserade i byggnaden omkring 1910. Clara Strömberg var en av pionjärerna inom svensk skolundervisning, och flickskolan låg före sin tid med både sexualundervisning och gymnastik på schemat. Utställningen ”Konsten att vara Kvinna” är en hyllning till Clara och till alla andra kvinnor som vågat gå emot strömmen.

Antagna verk kommer bli en del av utställningen Konsten att vara kvinna med start den 8 mars. Utställningen visas i en månad och samtliga verk kommer att vara till salu. Under mars månad skänker även Miss Clara 20% av intäkterna för logipaketet ”Kvinna till Kvinna”, samt en del av intäkterna från utvalda rätter i Restaurang Ateneum, till välgörenhetsorganisationen Kvinna till Kvinna. Organisationen, som jobbar för en värld fri från mäns våld mot kvinnor, är med sina100 partnerorganisationer på plats i 20 länder en av världens främsta kvinnorättsorganisationer.

Läs mer och ansök
https://missclarahotel.com/sv/ konsten-att-vara-kvinna-ansokan

Om Juryn

Charlotte Manning är en mångsidig kreatör. Som poet, publicerad författare, deltidsmodell och Event Manager på Soho House Stockholm ser hon skönheten i att skapa nya berättelser och kurera nya perspektiv och världsbilder genom storytelling.

Caroline Dalenson Anchér är grundare och direktör för galleriet Carling Dalenson. Uppvuxen i en familj där både arbete och fritid kretsade kring konst, driver hon nu sitt internationella konstgalleri på Sibyllegatan 49 i Stockholm.

Niki Rollof är en svensk inredningsarkitekt baserad i Stockholm. Hon grundade sin studio år 2020 och arbetar idag internationellt med projekt som sträcker sig från London och Helsingfors till södra Frankrike. Studio Niki Rollof verkar inom olika sektorer, inklusive privata bostäder, kommersiella utrymmen samt möbeldesign.