Miss Clara by Nobis och kvinnlig konstnärsjury söker verk till utställningen Konsten att vara Kvinna

Nu öppnar ansökan till den fjärde upplagan av Miss Clara by Nobis öppna utställning Konsten att vara Kvinna. Nytt för i år är en jury med kvinnor inom konsten som ska handplocka de vinnande bidragen. Juryn består av Ditte Lauridsen, konstansvarig på Nordiska Galleriet, Charlotte Manning, poet och talare, Caroline Dalenson Anchér, medgrundare och Director av galleriet Carling Dalenson samt Magda Lundberg, konstnär och serietecknare. Utställningen visas på designhotellet med vernissage den 8 mars.

Antagna verk kommer bli en del av utställningen Konsten att vara kvinna med vernissage på Internationella Kvinnodagen. Utställningen visas i sex veckor och samtliga verk kommer att vara till salu. Alla som definierar sig som kvinna kan ansöka om att bli en del av den öppna utställningen. Såväl amatörer som professionella konstnärer i alla åldrar välkomnas. Vilka verk som slutligen visas på designhotellet bestäms av en jury om fyra kvinnor som på olika sätt verkar för konsten.

Byggnaden som idag huserar Miss Clara by Nobis var tidigare flickskolan Ateneum. Hotellet har fått sitt namn från den färgstarka föreståndarinnan Clara Strömberg som huserade i byggnaden omkring 1910. Clara Strömberg var en av pionjärerna inom svensk skolundervisning och flickskolan låg före sin tid med både sexualundervisning och gymnastik på schemat. Utställningen ”Konsten att vara Kvinna” är en hyllning till Clara och andra kvinnor som vågat gå emot strömmen.

Under vernissagedagen den 8 mars skänker Miss Clara by Nobis 50% av samtliga intäkter i restaurang och bar till organisationen Kvinna till Kvinna, som jobbar med kvinnors mänskliga rättigheter i 20 länder.

Om Juryn:

Ditte Lauridsen är sedan 2018 konstansvarig på Nordiska Galleriet. Där förfogar hon över tre våningsplan med konstverk, internationella designmöbler och objekt av högsta kvalitét. Ditte Lauridsen började sin konstkarriär på Lars Bohman Gallery (numera Bohman Knäpper) 2007. Genom att gå från den etablerade gallerivärlden till Dusty Decos butiker för vintagedesign tog hon ett första steg mot att sätta konsten i nya, möblerade sammanhang.

Charlotte Manning är poet, talare och bidragande skribent på Vogue Scandinavia. Innan sitt nuvarande uppdrag som Event Manager på nyöppnade Soho House Stockholm har hon varit Community Manager för det kvinnliga nätverket HON, som verkar för att koppla ihop kvinnor i yrkeslivet.

Caroline Dalenson Anchér är medgrundare och Director av galleriet Carling Dalenson på Sibyllegatan 49 i Stockholm. Caroline har vuxit upp i en familj där både arbete och fritid kretsat kring konst. Carolines medgrundare och pappa, Theodor Dalenson, har bland annat varit styrelseledamot i Guggenheim Museum, Aspen Art Museum och Americans for the Arts, och ordförande för National Arts Awards.

Magda Lundberg är verksam konstnär och serieskapare. Hennes målningar är ofta abstrakta, i kontrast till hennes serier som för det mesta kan gå under begreppet igenkänningshumor. Magdas serie ”Fåglar”, som släpptes 2021 i bokform, går veckovis i både DN och Sydsvenskan.