Nolas möbelserie Orbit nominerad till Design S

Nolas möbelserie Orbit nominerad till Design S

Nolas möbelserie Orbit, formgiven av Shane Schneck har blivit nominerad under kategorin möbler & inredning i årets omgång av Design S, Sveriges nationella designutmärkelse. Vinnarna utses på stora DesignDagen 26 november på Arkitektur- och Designcentrum i Stockholm.

Orbit, i design av Shane Schneck, är en roterande sittmöbel för utomhusbruk, med tillhörande bord. Med ett nytt modernt formspråk och förankrade cylindriska baser, som tillåter dem att rotera hela 360 °, skapas rörelsefrihet för de sittande. Orbits asymmetriska former skärs ut i stålplåt, som sinnrikt vikts in som sittplatser och ett bord. Bordsskivan stiger från en cylindrisk bas, och skapar ett generöst överhäng, med fint avstämda proportioner

Design S delas ut vartannat år i Svensk Forms regi. Utmärkelsen är öppen för alla designdiscipliner och riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, producenter och företag som arbetar med design. Kategorierna är Möbler & inredning, Arkitektur, Industridesign, Digitala produkter & tjänster, Grafisk design, Hantverk & konsthantverk samt Mode & textil. http://design-s.se/nominerade-2014/