Kajen i Sioo:x-behandlad ek och Linaxbehandlad furu får Svanenmärkning.

Populära Kajen först ut i Nolas Svanenmärkning

Nola kan med glädje meddela att den populära möbelserien Kajen nu fått märkningen Svanen i varianterna bord, bänk, soffa och solsoffa. Kajen är först ut i Nolas märkning hos Svanen och fler produkter från sortimentet kommer adderas inom kort.

Efter ett gediget dokumentationsarbete har Kajen, designad av Thomas Bernstrand, fått Nordens officiella miljömärkning Svanen. Det är varianter av soffan, solsoffan, bordet och bänken i Sioo:x-behandlad ek och Linaxbehandlad furu som är först ut att få märkningen.

– Certifieringen är en betydelsefull bekräftelse på att vår hållbara produktion i Sverige och ansvarsfulla materialval lönar sig för alla. Svanen, som ledande inom miljöcertifieringar, visar att vi har en ansvarsfull produktion och att arkitekter, kunder och beställare kan lita på att de gör ett långsiktigt och bra val, säger Henrik Edlund, vd på Nola.

Kajen-serien produceras i Småland med minst 20 procent återvunnet stål i kombination med ek och furu från ansvarsfulla och dokumenterade leverantörskedjor. Träslagen ytbehandlas med de miljövänliga produkterna Sioo:x eller Linax för att motstå väder, vind och slitage under årens lopp. Med ett ansvarsfullt skötsel- och renoveringsprogram kan möblerna i princip leva för alltid.

Svanen är en märkning för produkter med målet att bidra till en mer hållbar utveckling. I stora drag bidrar Svanenmärkta produkter till minskade utsläpp av växthusgaser, att skydda våra ekosystem från farliga kemikalier samt att minska konsumtionen och resursanvändningen.