Den svenska medicintekniska innovationsfloran

På torsdagen arrangerade affärsinkubatorn Sting och föreningen Swedish medtech för första gången Medtech investment day, en mötesplats där 19 unga medicinteknikföretag visade upp sig för minglande riskkapitalinvesterare. En rad föreläsningar hölls av framgångsexempel på medicintekniska företag som vuxit sig utanför Sveriges gränser. Bland annat talade Gunnar Liljedal, inte utan stolhet, om hur han byggt upp sitt hjälpmedelsföretag Liko helt utan riskkapitalinvesteringar. Alla dagens föreläsningar hölls på engelska med utländska investerare i åtanke, men kapitalet utanför Sverige lyste med sin frånvaro.

- Vi har tyvärr inte fått hit så många utländska investerare i dag som vi hade hoppats på, säger Olof Berglund, affärscoach på Sting.

Men trots de utländska pengarnas frånvaro fanns ändå närmare 35 investerare på plats under dagen för att granska expansionshungriga företag. Här är några av dem:

Kväveplåster mot diabetessmärtor - från Nolabs.
Med ett kväveplåster på varje fot vid läggdags ökar blodcirkulationen i benen vilket kan förebygga och lindra smärta hos diabetiker och vid långtidsbehandling även stimulera sjuka nerver att växa tillbaka. Nolabs har bevisat plåstrets smärtlindrande effekter i en klinisk studie och söker nu riskkapital för att kunna lansera plåstret på marknaden.

Greppvante - från Bioservo technologies.
Företaget Bioservo technologies har tagit fram en prototyp av en sensorförsedd vante som förstärker greppet hos bäraren. En tänkt användargrupp är till exempel människor med karpaltunnelsyndrom, en sjukdomen som kan ge till känselförlust i fingrar vilket gör det svårt att greppa. Vanten har testats av en grupp på Arbetsförmedlingen med gott resultat, och nu vill företaget skaffa kapital för att vidareutveckla prototypen, bland annat genom att göra sensorerna till fingrarna mjukare.

Körkort i kirurgi med datorsimulering - från Lapsim.
Istället för att som nybörjare prova sig fram på djur och människor för att utveckla kirurgiska färdigheter har Lapsim gjort en simulator. I programmet kan användaren öva på att bland annat skära, greppa, lyfta och sy i en realistisk, men virtuell människokropp. Simulatorns uppbyggnad liknar nästan ett spel där användaren kan träna upp sin precision och snabbhet och betygssättas utifrån sina framsteg. Verktygen styrs med handkontroller med samma handtag som riktiga kirurgiska instrument.
mia.odeh@metroteknik.se

• Medicinsk forskning

• diabetics
  • finance