Nyhet -

Babblarna och glädjespridarna i Vi heter Ja! till Stora Nolia torsdag 10 augusti

STORA SCENEN

14.00 Babblarna
Babblarna – första musikalen.
En svängig, interaktiv och rolig musikal med barnens stora favoriter Babblarna. Ni får träffa Robotflickan Klonk som med publikens hjälp trollar fram alla Babblarna ur deras hus. Allt förpackat med språkutveckling, specialpedagogik och svängig musik i första rummet – framfört med tal, tecken, sång och dans.
15.30 Vi heter JA! är glädjespridarna från Umeå.
Med akustisk musik, svenska texter, ett härligt sväng och norrländsk humor har Vi Heter JA! erövrat gata efter gata.

KÖKSSCENEN
11.30 Lokalproducerad och miljöanpassad mat på väg hem till er i Umeå!
Tänker du som oss på TACK! mycket på hur dina handlingar påverkar miljön och din hälsa? Då har vi en föreläsning för dig där hållbart företagande och den snabbt växande trenden svinnovation står i fokus!
TACK! är ett nystartat företag som kommer verka i Umeå och omnejd med ambitionerna att vara en förebild och att alltid ligga i framkant i alla aspekter av ett hållbart företagande.
Det vi på TACK! erbjuder är lösningar till livspusslet som bl.a. matkassar och egengjord barnmat från lokala råvaror efter säsong.
Här på köksscenen erbjuds alla barn att vara med och laga mat utifrån dessa produkter, begränsat antal platser.

FÖRELÄSNINGSLOKAL BLOMQVIST
13.00 Stil - Mode – Trend
Stil, mode, trend – Vad är skillnaden? Vad signalerar vi med våra kläder? Spelar det någon roll vad vi har på oss? Under ca 30-45 minuter delar vi med oss av tips och råd om allt från kläder till hållbar produktion. Välkommen! Det svenska modemärket Dughult of Sweden.

MÄSSOMRÅDET
10.00-17.00 Vi heter JA! är glädjespridarna från Umeå
Med akustisk musik, svenska texter, ett härligt sväng och norrländsk humor möter Stora Nolias besökare Vi Heter JA! på flertalet platser ute på mässområdet .

DUNGEN
10.00-17.00 Mässan för hela familjen
Här hittar du aktiviteter av olika slag för alla som har barnasinnet kvar, hoppborgar, Dinosaurie-park, Ponnyridning m m.
10.00-17.00 Kom och ha skoj i vår monter.
I Forslundagymnasiets monter kan du klappa små kalvar, testa hinderbana, köra race med skottkärror, köra minitraktorer och mer därtill, allt för små och stora barn.
11.00-14.00 och 14.30-16.00 Gillar du att pyssla och snickra?
Välkommen till Pysselkojan och träffa pyssel-Jenny, känd från barn TV. Här väntar massor av naturens skatter på att du ska förvandla dem till något helt fantastiskt.

10.00-17.00 Käpphästridning
Hos Västerbottens käpphästryttare går det at testa käpphästridning, prova att tävla, få tips på hur man själv syr sin egen käpphäst samt på tips och råd.