Tobbe Trollkarl, Algesten och gårdsbutikens dag på Stora Nolia

STORA SCENEN

13.00 Tobbe Trollkarl, En galen show för hela familjen.

Glöm gamla trollkarlar med hög hatt, det här är en högintensiv show med magi, musik, dans, galenskaper och kanske att ni till och med får lära er ett litet trick. Föreställningen passar barn mellan 3 och 99 år bäst. Alla får skratta lika mycket! Det här är underhållning för hela familjen i 180 kilometer i timmen!

15.30 Algesten-Jakob Nyström

Det är skillnad på comebacker och comebacker. När Jakob Nyström, en av pop-Umeås bästa låtskrivare genom tiderna, nu är tillbaka efter flera års tystnad är det en stor händelse. Hans tidigare band Isolation Years och Two White Horses efterfrågas fortfarande, trots att de gav ut sina senaste album 2007 respektive 2009.

KÖKSSCENEN
11.30 och 14.30 Pannkakskalas
Forslunda Gymnasium bjuder på pannkakskalas, här får barnen göra sin egen pannkaka.

MÄSSOMRÅDET
10.00-17.00 Gårdsbutikens dag med skördemarknad

Under dagen kommer ett antal lokala gårdsbutiker att sälja säsongens varor såsom grönsaker, kött, korv, svamp, ost, bröd, sylt, saft och marmelad, men också fårskinn och andra skinnprodukter. Gårdsbutikerna hittar du utanför mässhall 1 under hela fredagen.

12.00-13.00, 14.00-15.00 Clowner på mässan

Ute på mässområdet möter barnen Clowner som dansar och delar ut ballonger under kortare Pop-up framträdande.

FÖRELÄSNINGSSAL LUSTIG

14.00 Vad kan atlaskotan ha med dina besvär att göra?

Baserat på de samlade erfarenheterna från mer än 200 000 behandlade i Europa med Atlantotec-metoden. Audiovisuell presentation av atlaskotans påverkan på, och betydelse för, olika kroppsdelar, organ och funktioner. Samt hur olika besvär kan uppkomma och åtgärdas.

Dungen
10.00-17.00 Mässan för hela familjen
Här hittar du aktiviteter av olika slag för alla som har barnasinnet kvar, hoppborgar, Dinosaurie-park, Ponnyridning m m.
10.00-17.00 Kom och ha skoj i vår monter.
I Forslundagymnasiets monter kan du klappa små kalvar, testa hinderbana, köra race med skottkärror, köra minitraktorer och mer därtill, allt för små och stora barn.

11.00-14.00 och 14.30-16.00 Gillar du att pyssla och snickra?
Välkommen till Pysselkojan och träffa pyssel-Jenny, känd från barn TV. Här väntar massor av naturens skatter på att du ska förvandla dem till något helt fantastiskt.

10.00-17.00 Käpphästridning

Västerbottens käpphästryttare visar upp käpphästridning, låter besökarna prova själva och berättar hur man själv kan tillverka sin egen käpphäst.

• stora nolia

• Umeå